zondag 3 oktober 2021

Nieuw leven

 



Ik lees op deze maandagmorgen in het boek Ezechiël. In hoofdstuk 34 staan profetieën tegen de ontrouwe herders van het volk van God. Zij weiden zichzelf in plaats van de schapen, waar ze met geweld over heersen. De schapen zijn afgedwaald en worden niet opgezocht. Ze zijn overal verspreid, zonder herder. Ze zijn de dieren van het veld tot voedsel geworden. Er is niemand die naar ze vraagt, en niemand die ze zoekt. En dan zegt God in vers 11, dat Hij Zelf naar hen op zoek zal gaan. Hij zal ze redden en bijeenbrengen uit de landen en brengen naar hun land. Hij zal ze daar weiden en Hij zal ze Zelf doen neerliggen.
In vers 23 staat vervolgens dit: Ik zal over hen één Herder doen opstaan en Die zal ze weiden: Mijn Knecht David. Hij zal ze weiden en Hij zal een Herder voor ze zijn.
En Ik, de HEERE, zal een God voor ze zijn, en mijn Knecht David zal Vorst zijn in hun midden. Ik, de HEERE, heb gesproken.
Sommige commentatoren vragen zich af of de genoemde herder Goddelijk of menselijk is. Lees je het christologisch, dan zie je hierin een voorafschaduwing van de natuur van de Messias: tegelijk God en mens. (bron: HSV Studiebijbel). In mijn HSV Bijbel staat Herder dan ook met een hoofdletter geschreven. Ik sluit me aan bij deze manier van lezen. Jezus noemt Zichzelf immers in Johannes 10 ook de goede Herder en Hij is het.

Het hoofdstuk gaat verder en ik lees daar zulke mooie dingen. Natuurlijk gaat het hier over Israël, maar dat wil niet zeggen, dat God hierdoor ook niet tot jou en mij kan en wil spreken. Heel Zijn Woord is het waard om te bestuderen en te overdenken. Ik lees in vers 25 dit:

Ik zal een verbond van vrede met ze sluiten en de wilde dieren uit het land wegdoen. Zij zullen onbezorgd wonen in de woestijn en slapen in de wouden.

Wow!
Zet dit eens tegenover vers 5, waar staat:

Ze zijn overal verspreid, zonder herder, en ze zijn alle dieren van het veld tot voedsel geworden: ze zijn verspreid.

Wilde dieren staan voor vijanden, die het op de schapen voorzien hebben. En nu zegt God, dat als de Messias zal komen, er ook vrede zal komen. Dan zullen de vijanden moeten verdwijnen en zullen de schapen onbezorgd wonen in de woestijn en slapen in de wouden.
Dit doet me toch zo denken aan Jesaja 43, waar in vers 19 staat:

Zie, Ik maak iets nieuws,
Nu zal het ontkiemen. Zult u dat niet weten?
Ja, Ik zal een weg aanleggen in de woestijn,
rivieren in de wildernis.

Er zal leven zijn in de dorre, droge en onbegaanbare, onherbergzame plaatsen!
Ja, als Jezus terug komt, zeg je nu misschien. Dan wordt alles goed. Maar Jezus is al gekomen en Hij heeft overwonnen! De prijs is betaald. Alleen zien we nu nog een onvolkomen weergave van Jezus en wat Hij heeft gedaan. We kunnen het nog niet volledig bevatten en begrijpen. Maar toch gaat mij vanmorgen een lichtje op! Jezus is al gekomen en de prijs is volledig betaald. Jezus riep het uit: Het is volbracht! En dat is waar wij op mogen leren zien en vertrouwen.

God heeft ook met ons een verbond van vrede gesloten. Hij is volkomen tevreden met het offer van Zijn Zoon. Hij heeft niets tegen ons. Hij is onze lieve Vader, die het vandaag tegen jou en mij zegt:
Ik zal de wilde dieren uit jouw land wegdoen. Jij zal onbezorgd wonen in de woestijn en slapen in het woud. Ik maak voor jou een weg in de woestijn en rivieren in de wildernis. Ik geef jou ruimte, ik blaas jou nieuw leven in. Ik baan de weg en Ik verfris en bemoedig jou. Ik ga voor jou uit!
God gaat ook jou in grazige weiden brengen, tot eer van Zijn Naam. Hij verkwikt jouw ziel. Hij richt de tafel aan voor de ogen van jouw tegenstanders. Hij verhoogt jou. Jou zal niets ontbreken.
Wat is God goed hè, altijd!
Heb een gezegende dag!
Lieve groet van Anja

Foto komt van girlslove2travel.com.

4 opmerkingen:

  1. Ja, dat is zo bijzonder hè? God heeft ons al verlost, toen wij nog niet geboren waren. Bij de HEERE is geen verleden, heden of toekomst in die zin. Wij zitten er nog midden in, als verloste om straks, wanneer Hij terugkomt om te oordelen, bij Hem te mogen komen. De hemelse heerlijkheid in... Mooi dank je wel voor deze bemoediging!🌈

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie overzetting naar leven van een christen. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen