zondag 14 november 2021

Vrij!

 



Vanmorgen sloeg ik de Bijbel open bij Romeinen 8. Daar lees ik een paar verzen die mij tot nadenken stemmen. Lees maar mee:

Immers, zovelen als er door de Geest van God geleid worden, die zijn kinderen van God.
Want u hebt niet de geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!

Ik begon na te denken over 'de geest van slavernij'. Wat is dat toch?
Ik zocht op wat een slaaf is. Dat is iemand die eigendom is van zijn heer en onder dwang arbeid voor hem verricht. Rechten heeft hij niet, alleen maar plichten. Zijn wil doet er niet toe, hij heeft blindelings te gehoorzamen. Deed hij dat niet, dan volgde er vaak slaag of andere straf. Wat een ellendig leven!

Een slaaf is niet vrij,
heeft geen vrije wil,
kijkt altijd angstig om zich heen,
want o wee, als hij iets fout doet
of niet hard genoeg werkt.
Hij kijkt tegen zijn heer op
en vreest hem.
niet in de zin van 'hoogachten',
maar in de zin van 'bevreesd zijn',
'bang zijn voor straf'.

Dit is nu precies het tegenovergestelde als wat God voor ons wil!

Hij geeft ons vrijheid, om Jezus' wil.
Hij heeft ons gemaakt met een vrije wil.
Wij mogen zonder angst leven,
want ook voor onze angsten heeft Jezus volkomen betaald.
Hij neemt ze weg.
Hij wil zo graag dat we Hem 'Abba' noemen, Vader, Papa.
Hij wil dat we Hem vrezen in de zin van 'hoogachten', 'eren'.
Dat we niet bang zijn voor straf, maar in vrijheid durven leven.
Keuzes durven maken en initiatieven durven nemen.
Stappen durven zetten en risico's durven nemen,
in vertrouwen, dat we geleid worden door Zijn Geest.

Wat een verschil!
Wij zijn geroepen tot vrijheid.

Nou, en dat mag ik dan wel eens goed onthouden 😉 want soms is daar nog een spoortje angst, dat ik het niet goed genoeg doe en faal. Dat hoort niet thuis bij het kindschap!
Ik reken er mee af en stuur elke gedachte die niet van God is weg. Doe jij dat ook maar. Je bent geliefd, waardevol en goed genoeg.
Heb een gezegende dag, dichtbij God.
Lieve groet van Anja

1 opmerking:

  1. Mooi! Dank je wel voor het delen. God is zó trouw angst hoort inderdaad niet in onze relatie met Hem.🌈🙏

    BeantwoordenVerwijderen