donderdag 29 maart 2018

Stille Week


Druk....
Lieve allemaal, hier weer een nieuwe post voor jullie. In een nieuwe blog over stille tijd, mag natuurlijk geen stukje ontbreken over stille week ;)
En dan schrijf ik er heel leuk 'druk' boven...

Tja, ik schrijf voor de weekkrant hier en dan heb je soms last van vervroegde deadlines. Als er bijvoorbeeld zoals nu feestdagen aankomen. Normaal moet ik alles op maandag inleveren, maar nu vinden ze het toch fijner als het wat eerder kan. Daarbij komt dat ik 2 weken last had van griep. Oké, die eerste week werkte ik min of meer nog door, maar daarna was het toch echt een beetje óp. Toch maar rust gehouden toen. Nu gaat het gelukkig weer beter, maar heb wel precies deze week veel schrijfwerk. En toch ook wel wat stress door privé omstandigheden. Vandaar het woordje 'druk', als omschrijving van hoe het met mij gaat haha.

Energie!
Toch ben ik nu wéér aan het schrijven, da's wel gek eigenlijk hè. Toch valt dat mee hoor. Van dit soort schrijven krijg ik namelijk echt energie! Het vloeit gewoon mijn pen (computer) uit, zonder dat ik er diep bij hoef te denken. Het komt uit mijn hart denk ik en dan gaat het vanzelf. Ik ervoer dat afgelopen maandag ook. Ik moest een groot artikel leveren aan het RD over geloofsopvoeding/huisgodsdienst. Dat kon ik (naast natuurlijk wat onderzoek) eigenlijk ook vanuit mijn hart schrijven. Ik voelde me daarbij betrokken, het raakte me. Voor ik het wist, was het af. Ook zag ik dat echt als zorg van God. Ik was precies op tijd klaar om boodschappen te gaan doen, want ook onze oudste zoon was jarig. En die had vrienden en vriendinnen uitgenodigd voor het eten. Alles past in elkaar dankzij de zorg van de Heer. Hij is het zo waard dat wij hem loven en prijzen!

Jezus gaf alles
Druk naar de omstandigheden, maar toch is het deze week echt Stille Week. Zo wordt de week genoemd, die vooraf gaat aan het Paasfeest. In deze week staan christenen extra stil bij het lijden en sterven van hun Verlosser, Jezus Christus. Hij stierf voor hen aan het kruis van Golgotha.
Jezus gehoorzaamde Zijn vader, ging naar deze wereld en gaf daarvoor Zijn leven.
In de Bijbel staat hierover in Johannes 3 vers 16:

'Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft."

Dit is echt van mijn lievelingsteksten. Er staat zo duidelijk in dat het voor de hele wereld is. Het enige dat God vraagt is geloof, vertrouwen dat het ook voor jou is.




Goede Vrijdag
Morgen is het Goede Vrijdag, dan denken we eraan dat Jezus stierf. Net voor Jezus gevangen werd genomen, hield hij nog een maaltijd met zijn volgelingen, discipelen. Tijdens die maaltijd stelde Hij het Heilig Avondmaal in. Hij nam het brood, brak het en zei: Dit is mijn lichaam. Ook nam Hij  wijn, schonk die in en zei: Dit is Mijn bloed. Eet en drink en denk daarbij aan wat ik voor jullie ga doen. Blijf dat ook toen, ter gedachtenis aan mij. Daarom doen wij dat in de kerken, elke maand of vaker of minder vaak. In onze gemeente hopen we deze maaltijd weer te gebruiken morgen. Ik zie daar naar uit! Want het gaat om Hem en om Hem alleen!



Boven een afbeelding van 'Het laatste Avondmaal'. Jezus met zijn discipelen. Onder brood (matzes, ongezuurde broden, zoals in de Bijbel bij het Pascha voorgeschreven) en wijn.


Volg je hart!
Als je nadenkt over Jezus aan het kruis, dan kan je conclusie alleen maar zijn: Wat een liefde!
Om je leven te geven voor anderen. Niet te begrijpen!
Onlangs las ik daar ook een mooi boekje over, geschreven door de bekende bijbelleraar Derek Prince. Het heet: 'Onbegrijpelijke liefde' en heeft maar 50 bladzijden. Dat is nog wel te doen, toch? ;)
Derek vraagt de lezers op het laatst ook naar hun antwoord op Jezus' onbegrijpelijke liefde.
Hij gaf alles en wij, wat geven wij?
Maria, de vrouw, die Jezus zalfde gaf een kruikje met heel dure olie, het kostte destijds wel een jaarsalaris. Wow, wat een liefde van haar! We mogen gerust, in het oog van anderen misschien onbegrijpelijk en gek, iets onbegrijpelijks voor Jezus terug doen. Volg je hart!

Gedicht
Tot besluit een mooi gedicht over Stille Week voor jullie. Ik wens jullie gezegende dagen toe! Ben van plan met Pasen weer een blog te posten, dan weten jullie dat vast :)

Is dit allemaal nieuw voor je? Reageer gerust en stel vragen of uit waar je mee zit. We zijn er om elkaar te helpen! Ik ben nog van plan heel veel te gaan schrijven over stille tijd houden, bidden, Bijbel lezen enz. hoor. Het komt zo het komt, jullie zien het vanzelf!
Liefs en groetjes van Anja


Stille week

Stille week
voorbereiding op het Paasfeest
Het lijden en sterven van Jezus wordt herdacht
Die door Zijn offerdood ons het leven bracht
Wij volgen zijn kruisweg stil en heel bedeesd.

Stille week,
een week om stil te gedenken
Jezus’ lijden en sterven,
Hij gaat ons voor
Wij mogen Hem volgen de wereld door
Totdat Hij ons Zijn heerlijkheid zal schenken.

Stille week,
Jezus zal de dood overwinnen
Hij heeft dan Zijn grote strijd volbracht
Een nieuw tijdperk wordt van kracht
Wij mogen opnieuw met God beginnen.

Dank Heer,
voor Uw grote liefde en macht
Dat U Uw leven voor ons hebt willen geven
Terwijl wij zoveel kwaad hebben bedreven
Dank U wel,
dat U zo aan ons hebt gedacht.

Fedde Nicolai


Geen opmerkingen:

Een reactie posten