vrijdag 13 november 2020

Groot is Uw trouw, o Heer!

 




Van de week reed ik op een middag naar Zwijndrecht. Ik zette mijn auto neer en ging lopen langs de rivier de Noord. Je hebt daar een prachtig uitzicht op Dordrecht en de Grote Kerk, die wij altijd Dordtse Dom noemen.
Langs de rivier is ook de beeldenroute. Er staan een heleboel kunstwerken. Ik vind dat wel wat hebben. Ze staan ook in het aangrenzende park en aan de andere kant van het pad langs de rivier.
Mijn oog viel uit de verte al op dat groene ding. Ik heb dat natuurlijk vaker gezien, maar blijf het een bijzonder geval vinden. Het doet me denken aan een grote cactus.
Zo goed heb ik het verder nooit bekeken en ook het bordje niet gelezen, wat ervoor staat. Op 1 of andere manier loop ik vandaag achter dit beeld langs en ga ik daar op een bankje zitten. Vanaf hier zie ik het beeld, maar ook in de verte nog de rivier en de Dom.

Het komt, al kijkend naar dat beeld, bij me op, dat het wel klauwen lijken. Klauwen, die zich uitstrekken naar boven en die roepen naar de hemel.
Klauwen (vergeef me het woord, maar zo komt het bij me op) van iemand, die de hemel bestormt met vragen.
Die in de aanval gaat:
'Waarom?'
'Waar bent U?'

Dan zie ik daar in de verte de kerk. Solide en stevig staat hij daar.
Een beeld van rust en vrede.
God geeft vrede, zelfs te midden van de storm.
Te midden van jouw vragen is Hij daar gewoon.
Hij raakt niet moe of uitgeput.
Hij wordt jou niet zat.
Schreeuw maar gerust naar boven.
Uit jezelf maar en
geef woorden aan je klacht, aan je vragen en je verdriet.

Ik lees het bordje bij het beeld. De kunstenaar blijkt van bomen en van horens te houden en maakte een 'hoornboom'. Een boom, die klaar is om zich te verdedigen.
Nou.... en dat is nu iets, dat wij, God zij dank, niet hoeven te doen!
God voert de strijd voor ons en wij moeten stil zijn.
Stil zijn in de zin van niets doen, niet op eigen kracht proberen verbetering aan te brengen in je omstandigheden.
Laat God het werk doen.
Roepen mag wel, schreeuwen ook.
Vandaag zegt God tegen jou:
Vind rust bij Mij, mijn kind.
Wees stil en weet dat ik God ben.
Ik heb alles onder contrôle, alles!
Ik blijf staande en Mijn Woord houdt eeuwig stand.
Mijn trouw is van generatie op generatie.

Ik moet denken aan de liedregel: Ja, Uw Woord houdt eeuwig stand.

Deze komt uit een heel mooi lied, Opwekking 708.
En weet je, dit doet me weer zo aan die mooie Grote Kerk van Dordrecht denken.

In 1618-1619 werd hier de Dordtse synode gehouden over de vertaling van de Bijbel. In deze synode werd de opdracht voor de Statenvertaling gegeven, de eerste Nederlandse vertaling van de Bijbel uit de oorspronkelijke talen. Is dat niet bijzonder?
Nu, ruim 4 eeuwen later hebben wij Gods Woord nog steeds.
Het houdt eeuwig stand!
Van eeuw tot eeuw belijden wij:
'Groot is uw trouw, o Heer!
Hoe groot is uw trouw, o Heer!'

Lees en luister dit mooie lied vandaag maar eens in z'n geheel:

Hoe groot is Uw trouw, o Heer!
Kom, zing voor de Heer,
die eeuwig regeert,
die nooit veranderen zal.
Onfeilbaar eerlijk,
onpeilbaar goed;
Zijn Woord houdt eeuwig stand.
Ja, uw Woord houdt eeuwig stand.
De Hemel juicht, uw kerk getuigt:
'Groot is uw trouw, o Heer!'
Van eeuw tot eeuw belijden wij:
'Groot is uw trouw, o Heer!
Hoe groot is uw trouw, o Heer!'
Alles verandert,
maar U blijft gelijk;
uw koninkrijk kent geen eind.
En wat U beloofd hebt,
dat zal U ook doen;
Uw trouw is voor altijd.
Wij vertrouwen U altijd.
De Hemel juicht, uw kerk getuigt:
'Groot is uw trouw, o Heer!'
Van eeuw tot eeuw belijden wij:
'Groot is uw trouw, o Heer!
Hoe groot is uw trouw, o Heer!'
Van generatie tot generatie
nooit liet U ons in de steek.
Gisteren en vandaag steeds dezelfde,
die was, die is en die komt.
De Hemel juicht, uw kerk getuigt:
'Groot is uw trouw, o Heer!'
Van eeuw tot eeuw belijden wij:
'Groot is uw trouw, o Heer!
Hoe groot is uw trouw, o Heer!'
De Hemel juicht, uw kerk getuigt:
'Groot is uw trouw, o Heer!'
Van eeuw tot eeuw belijden wij:
'Groot is uw trouw, o Heer!
Hoe groot is uw trouw, o Heer!'

Ik hoop, dat je je vandaag mag verwonderen over Gods trouw.
Over Zijn liefde voor jou. Hij laat jou nooit in de steek.
Gods zegen!
en liefs en groetjes weer van Anja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten