zondag 10 juni 2018

Loof de Heere, mijn ziel





Majestueus
Dit woord komt bij me op als ik naar de adelaar (of arend) kijk. Wat een vogel!




In de Bijbel komt de adelaar of arend wel 38 keer voor. Als beeld van kracht, maar ook van zorg voor de jongen. Ook in psalm 103 komt hij voor en wel als beeld van vernieuwing.
'Uw jeugd vernieuwt als die van een arend'
Dat is wat God doet: Zijn kinderen vernieuwen, net zoals een arend zijn verenkleed vernieuwt.

Loof de Heere, mijn ziel
Deze inleiding brengt mij naar het Bijbelgedeelte, waarbij ik vanmorgen stil stond in mijn stille tijd. Ik hou zo van dat Bijbelgedeelte! Vanmorgen heb ik het zelfs overgeschreven in een notitieboekje,
Ik geef het jullie hieronder door. Laat de verzen eens rustig tot je doordringen en besef:
Dit is hoe God is.
Dit is wat onze God doet.
Dit is waarom we Hem willen danken en loven!
Hier komt het stukje:

'Loof de Heere, mijn ziel,
en al wat binnen in mij is Zijn heilige naam.
Loof de Heere, mijn ziel
en vergeet geen van Zijn weldaden.
Die al uw ongerechtigheid vergeeft,
Die al uw ziekten geneest,
Die uw leven verlost van het verderf,
Die u kroont met goedertierenheid en barmhartigheid,
Die uw mond verzadigt met het goede,
Uw jeugd vernieuwt als die van een arend.'

Psalm 103 vers 1-5 HSV

Daar wordt ik zo blij van! Loof de Heere, mijn ziel! Hallelujah! Ik prijs U Heer, om wie u bent.
Ik ga deze verzen ook echt uit mijn hoofd leren. Zo heb ik altijd een heel bemoedigend stukje uit Gods Woord bij de hand.

Weg blijdschap
Net voor kerktijd gebeurde er iets waardoor mijn blijdschap temperde. Ik werd er verdrietig door. Niet te geloven hoe je het ene moment blij en het moment daarop verdrietig kunt zijn. Ik dacht zelfs even aan thuis blijven. Ging pas laat naar de kerk. Zag er zelfs beetje tegenop. 'Al dat blije gedoe', dacht ik.
Toch ging ik maar.

Aanbidding
In de kerk, gezeten naast een broer en zus in Christus, ging het wel weer. We zongen enkele liederen, veel minder dan anders. Degene die de zang leidde, vroeg of we alles wat ons dwars zat bij God wilden neerleggen. Zodat we er vrij van zouden zijn. Ik deed dat en ..... kwam er vrij van. God is zo goed! Daarna gaf de spreker aan over 'aanbidding' te willen spreken. God had gezegd dat hij dat moest doen en het ook bevestigd.
Hij zei dat het bij aanbidden gaat om je hart. God zegt tegen ons: Geef mij je hart.
Ook noemde hij Johannes 4: 20-24 waar het gaat over de Samaritaanse vrouw.
Er staat daar:
'God is een Geest en wie hem aanbidden, moeten hem aanbidden in geest en waarheid.'

Vrij
De spreker ging daarna over op 'vrije aanbidding'. We zijn er vrij in hoe we God willen aanbidden.
In de bijbel komen heel veel uitingen voor, zoals:

hoofd buigen, lichaam buigen
knielen, op het aangezicht vallen
opheffen van de handen, uitspreiden van de handen
handpalmen omhoog, klappen
juichen, dansen, jubelen
schoenen uittrekken

We werden allemaal uitgedaagd onze schoenen uit te trekken, omdat de plaats waarop we stonden heilig was! God was in ons midden.
De meesten gaven gehoor aan deze oproep en zo aanbaden we samen God, door liederen en gebed en getuigenissen heen. Was zo mooi en indrukwekkend. Ik denk dat God hier van genoten heeft. Van Zijn kinderen, die bereid waren uit hun veilige comfortzone te stappen en hem met hun hele ziel en lichaam te aanbidden.
Ik voelde me zelf ook zo vrij, voor het eerst durfde ik allebei mijn handen op te heffen, in plaats van eentje ;)
Zo mooi ook wat degene die de zang leidde nog zei:

"Het is pas een show als er toeschouwers zijn. Wees geen toeschouwer!"

We zongen onder anderen: Ik wil terug naar het hart van aanbidding. (opwekking 548)

Hart van aanbidding

(COUPLET 1)
De muziek vervaagt
langzaam wordt het stil,
dan kom ik bij U.
Met mijn grootste wens
iets te geven Heer
waar U blij mee bent.

(INTRO REFREIN)
Ik geef U meer dan een lied
want, een lied op zichzelf
is niet waar U naar verlangt.
U kijkt veel dieper in mij
door de buitenkant heen
doorgrond het diepst van mijn hart.

(REFREIN)
Ik wil terug naar het hart van aanbidding
en dan gaat het om U,
om U alleen Jezus.
Ik heb zo'n spijt van hoe ik ermee omging
want het gaat toch om U,
om U alleen Jezus.

(COUPLET 2)
Onvolprezen Heer,
U bent zoveel meer
dan ik zeggen kan.
Maar al ben ik zwak,
alles wat ik heb
leg ik voor U neer.

(INTRO REFREIN)
Ik geef U meer dan een lied
want, een lied op zichzelf
is niet waar U naar verlangt.
U kijkt veel dieper in mij
door de buitenkant heen
doorgrond het diepst van mijn hart.

(REFREIN)
Ik wil terug naar het hart van aanbidding
en dan gaat het om U,
om U alleen Jezus.
Ik heb zo'n spijt van hoe ik ermee omging
want het gaat toch om U,
om U alleen Jezus.
(Nog 1x het refrein)

Ik mocht God met heel mijn hart aanbidden. En voelde me zelfs geroepen om te getuigen van Gods bevrijdende liefde. En de mensen op te roepen tot God aanbidden door middel van 'staan op het woord van God'. Door te staan op wat ik eerder had gelezen, ben ik zelf namelijk bevrijd van een enorme angst voor een bepaalde situatie. Elke maand was die angst er weer.Tot we als evangelisatieteam bijeen waren. Die morgen had ik psalm 34 gelezen waarin staat:
'De engel van de Heer legert zich (zet zich rondom) rondom hen die Hem vrezen en redt hen.'
Op die avond met het team ging ik bidden en zei iets als: "Heer, ik las vanmorgen die tekst en daar wil ik op gaan staan: stuur Uw engelen Heer, zoals U beloofd hebt."
Ik kwam thuis en merkte dat mijn angst voor die situatie totaal, volkomen verdwenen was! Hij is ook niet meer terug gekomen!
Ik moest dit gewoon delen met de gemeente. Dat voel ik dan tot in mijn botten, ik kan niet op mijn plek blijven dan.
God maakt vrij! Hij neemt alles weg wat ons belemmert om hem met ons hele hart te kunnen aanbidden. We mogen Gods woord innemen als medicijn, 3 keer per dag. Het geeft genezing voor ons hele lichaam. Zie ook de eerder blog hierover: http://zogodhetleidt.blogspot.com/2018/05/gods-medicijnfles.html

God maakt vrij! Loof de Heere mijn ziel!




Voel jij je al vrij om God te aanbidden op jouw manier? Of vind je het nog lastig? Schaam je je misschien? Ik praat er graag over door met je.

Nog een gezegende en heel fijne zondag gewenst!
Groetjes van Anja





4 opmerkingen:

  1. Mooi, ook omdat je het persoonlijk maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel hoor! Ik hoop dat het hierdoor ook voor anderen persoonlijk wordt. Fijne dag nog!

      Verwijderen
  2. Wat mooi!
    Een prachtige Psalm!
    Ik heb hem ooit in dichtvorm gemaakt, gewoon omdat ik hem zo mooi vind, mijn hart zo raakt.

    Wat je vraag over aanbidden betreft, het heeft bij mij wel even geduurd voordat ik mezelf durfde te zijn.
    Mijn 'wortels' waren daarin een behoorlijke belemmering.
    Maar wat geniet ik nu van de vrijheid die ik heb.
    Soms lopen de tranen zelfs gewoon over mijn wangen, maar dat kan me niets meer schelen.
    Hij, en Hij alleen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rita, wat mooi dat jij dat ook hebt met deze psalm! En wat je schrijft over het aanbidden herken ik net zo. Bijzonder dat ook jij nu mag genieten van die heerlijke vrijheid door Christus! Veel zegen toegewenst!

      Verwijderen