zaterdag 2 juni 2018

Heer, ik kom tot U





Ik heb besloten elke blogpost voortaan te beginnen met een plaatje of foto. Passend bij waar ik over ga schrijven en misschien ook ter inspiratie van jou of mij ;) Waar denk jij aan bij dit plaatje?

Rust bij U
Ken je het lied: Heer ik kom tot U ? Ik dacht net na over een titel boven deze blog en toen kwam deze regel in mijn gedachten.

https://www.youtube.com/watch?v=pewzJl-QiyQ

'Als ik U ontmoet, vind ik rust bij U.'
Rust bij God, hoe mooi! Hij is een God van rust, Hij geeft die ook zelf. Zelfs als alles om ons heen onrustig is, kan Hij rust geven in ons hart. Weer zoiets dat met ons mensen verstand niet te begrijpen is, alleen te bewonderen.

Bid, zoek, klop
Bovenstaand stukje kwam eigenlijk op aan de hand van iets wat me deze week regelmatig bezig houdt. Wat ik ook al een paar keer gedeeld heb met anderen. Dat God goede gaven geeft aan Zijn kinderen. Hoe ik dat weet? Nou, dat lees ik in de Bijbel, in Gods Woord.
Ik citeer het stukje hieronder, het staat in Mattheüs 7 vers 7-12:

'Bid, en u zal gegeven worden; zoek en u zult vinden; klop, en er zal voor u open gedaan worden.
Want ieder die bidt, die ontvangt; wie zoekt, die vindt; en voor wie klopt zal opengedaan worden.
Of is er iemand onder u, die zijn zoon een steen zal geven, als hij om een brood vraagt?
Of als hij hem om een vis vraagt, zal hij hem een slang geven?
Als u, die slecht bent, uw kinderen dan goede gaven weet te geven, hoeveel te meer zal uw Vader Die in de hemelen is, goede gaven geven aan hen die tot Hem bidden.
Alles dan wat u wilt dat de mensen u doen, doet u hun ook zo, want dat is de Wet en de Profeten.'

Goede gaven
- Dit Bijbelgedeelte leert mij dat wij mogen vragen om dingen, die we graag willen hebben. God beslist dan of Hij wat wij vragen goed voor ons vindt. Daar hebben wij geen zeggenschap over en ook geen kijk op. Dat moeten we dus aan God overlaten.

- Bidden is belangrijk, dat leer ik hieruit ook. Waarom zou het er anders dubbel staan: 'Bid, en u zal gegeven worden' en 'want ieder die bidt, die ontvangt' ? Dat moet zijn om er de nadruk op te leggen.

- Van sommige dingen weet ik zeker dat het goed voor jou en mij is. Die krijgen we daarom absoluut! Dan denk ik bijvoorbeeld aan de Heilige Geest. Wil je daarmee vervuld worden? Dat is een heel goed verlangen! Dat zal je zeker krijgen! Wil je God beter leren kennen? Dat is ook een heel goed verlangen, dat zeker vervuld zal worden.

- Wat ik ook leer hieruit is dat we concreet mogen zijn in ons bidden. Niet vragen of God voor ons wil zorgen (mag natuurlijk wel), maar of hij brood wil geven en vis.
De bekende evangeliste Corrie ten Boom schrijft dat ook in haar boekje 'Zonder Hem kan ik niets doen':
'Om antwoorden te ontvangen, moeten we gericht bidden. God geeft geen stenen voor brood. Als wij duidelijk om iets vragen, zullen wij duidelijke antwoorden ontvangen. De meesten van ons ontvangen niet, omdat we niet vragen (zie Jakobus 4:2)
Het gebed is krachtig. De duivel glimlacht als we plannen maken; hij lacht wanneer we het te druk krijgen, hij siddert als we bidden - vooral wanneer we met anderen samen bidden. Maar u moet niet vergeten dat God het is, die antwoordt en Hij antwoordt altijd op een wijze waarvan Hij weet, dat die het beste is voor iedereen.'

Beste voorbeeld
Het beste voorbeeld van een concreet, gericht gebed is natuurlijk het gebed, dat Jezus zelf gaf aan Zijn discipelen. Het Onze Vader. De laatste tijd ben ik dit gebed zoveel meer gaan waarderen! Ik denk zeker, dat als God het wil, ik nog wel een paar blogjes wijd aan dit gebed .




Het viel me pas zo op dat er staat: Geef ons heden ons dagelijks brood. Niet ons dagelijks snoepgoed of junkfood.... Wat een les alleen al. Het eten wat we nodig hebben, niets meer of minder!

Bid jij ook al concreet/gericht? Of vind je dat lastig?
Ik probeer het zelf wel te doen. Noem mijn kinderen bijvoorbeeld bij naam en vraag gericht om wat ze nodig hebben voor die dag. Maar ook weer niet altijd hoor.

Ik hoor graag van jullie!
Heel fijn en gezegend weekend nog en groetjes van Anja



4 opmerkingen:

  1. Wat een leerzaam blog, dank je wel, ik kan er iets mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het Onze Vader heel erg fijn om te gebruiken als ik niet zo goed weet hoe ik moet bidden. Als een ondersteuning voor mijn eigen gebed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi Aritha! Ik wil het meer bidden, maar vergeet het steeds. ER is zoveel om voor te bidden.... maar alles staat erin en Jezus heeft het niet vor niks gegeven dus ik wil er wel graag aandacht voor hebben.

    BeantwoordenVerwijderen