donderdag 27 september 2018

Gesprek aan de deur.....






Mooi hè, bovenstaande tekst! Het is enkel genade. Niets uit ons, maar alles uit Hem! Laten we dat vasthouden. Het is volbracht, de verzoening is enkel en alleen door Jezus' offer tot stand gekomen, er hoeft niets van ons bij. Vroeger leerde ik: 'nog geen nagelschrap'.

Tja, en daar zit ik dan, zomaar 's morgens een blog te schrijven.... dat is echt uniek voor mij. Ik gun me daar nooit de tijd voor eigenlijk. Heb altijd het gevoel, dat ik eerst allerlei werk moet doen en dan 's avonds wel een blogje mag schrijven. Maar ja, ik wil ook graag God de leiding geven. Mijn blog heet niet voor niets 'Zo God het leidt'. En vandaag heb ik aandrang om te schrijven, gisteren eigenlijk al.
Het gaat over iets wat ook gisteren gebeurde, zomaar onverwacht. Ik had 's morgens stille tijd gehouden en ook wat lopen zingen. Ik was gewoon blij en dankbaar dat ik zo'n trouwe Vader in de hemel heb.
Toen keek ik naar buiten en zag ik ze aankomen. Twee mannen. Bij voorbaat al geen twijfel mogelijk eigenlijk: Jehova's getuigen.

Mooie naam
Eigenlijk hebben ze een heel mooie naam, als je er over nadenkt: getuigen van Jehova, van de eeuwige, onveranderlijke God. Tjonge, dat is nogal wat. Dat moeten we allemaal zijn toch?! Getuigen.
Laten we even kijken wat de Bijbel hier precies over zegt, over getuigen zijn. Ik lees het onder anderen in Markus 16 vers 15. Hier zegt Jezus net voor Hij wordt opgenomen in de hemel:

'Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.'

Tjonge, nou dat doen de Jehova's getuigen goed dan toch? Ze gaan twee aan twee uit, al getuigend door Nederland en zelfs daarbuiten! Ze offeren hier zelfs een groot deel van hun tijd aan op. Perfecte discipelen, toch? Er staan echter nog meer dingen achter deze tekst in Markus 16. Daar kom ik later nog op. Eerst even verder over de twee mannen. Daar gaat de bel al!

We zijn het eens
Normaal zucht ik diep als ik dit soort mannen aan zie komen. Met alle respect hoor, maar ze zijn vaak nogal opdringerig. Tenminste, zo zag ik ze tot nu toe. Wat ik dan doe is: wel de deur open, maar meteen na de begroeting zeggen, dat ik geen interesse heb. Dat lukt meestal wel goed. Soms moet ik het 2 of 3 keer zeggen, maar dan is het klaar. Dit keer voelde ik, dat het anders moest. Dat ik ze te woord moest staan. Wel begon ik nog enigszins defensief, zoals ik gewend was met: "Jullie zijn zeker van de Jehova's getuigen?". En ik zei er meteen achter, dat ik m'n eigen geloof heb. Haha, ja, het is er vaak al uit eer ik er erg in heb. Daar wil ik soms iets aan doen, maar in dit geval kan ik wel om mezelf lachen.
De mannen beaamden dat ze Jehova's getuigen waren en begonnen meteen daarna over het aantal kerken in de omgeving. Of ik ook niet vond, dat dat er wel erg veel zijn. Nou, dat is duidelijk, het zijn rond de 20 verschillende geloofsgemeenschappen, dus ja, dat is echt erg veel. En niet goed natuurlijk, aangezien God wil dat 'we allen één zijn'. Eén kudde met één Herder. Tjonge, dat was dus een mooi gemeenschappelijk punt. We waren het eens.

Nog steeds eens
Het volgende punt dat ze noemden was het prediken van het Koninkrijk. Dat vinden Jehova's getuigen erg belangrijk. Ze wilden weten wat ik daaraan doe en of ik ook niet vond dat iedereen zou moeten getuigen. Nou, eens! Dat zou iedereen moeten doen, dat is ook de opdracht van Jezus. (zie boven) Ik heb verteld dat ik wel eens met de Naar House bus meega. Daar hadden ze nog nooit van gehoord en de ene meneer vroeg er van alles over. Ook of het ook in het buitenland gebeurt, dit soort evangelisatie. Hij benadrukte dat zij ook in het buitenland actief zijn. Eigenlijk kwam het bij mij beetje over van: hoe meer hoe beter en wij doen nóg meer dan jullie. Ze waren wel erg blij, toen ik over evangelisatie in ons eigen dorp vertelde. Dat was erg goed en wie weet zouden we elkaar nog wel tegen komen.

Ander Jezusbeeld
Ik moet toegeven, dat ik eigenlijk niet eens precies wist wat Jehova's getuigen wel en niet geloven. Toen ze weg waren, ben ik het gaan onderzoeken. Ik heb hun eigen site opgezocht (www.jw.org)
Daar staat precies op wat ze leren. Poeh.... daar moest ik wel even goed induiken hoor! Ik had commentaren van anderen gelezen, maar die zijn vaak toch gekleurd merk ik. Denk ook dat mensen makkelijk dingen overnemen zonder zelf te onderzoeken.
Ik was tegengekomen, dat Jehova's niet geloven in Gods Zoon als Redder. Ze geloven er echter wel terdege in, dat Jehova Jezus naar de aarde zond om de mensen te redden. Alleen is het punt, dat zij Jezus anders zien, dan wij (ik bedoel christenen uit evangelische/reformatorische/ of …. hoek)
Jezus is voor hen een geschapen wezen, de eerste geschapen persoon door Jehova, de Allerhoogste. Jezus is ondergeschikt aan Jehova. Hij is ook niet almachtig, dat is alleen Jehova. Je kunt volgens hen Jezus wel navolgen, Zijn voorbeeld volgen, maar geen band met Hem opbouwen. Dat kan alleen met Jehova. Alles draait om Jehova. Die moeten ze gehoorzamen en beter leren kennen. Veel lezen over Hem en je houden aan Zijn wetten. Het laatste is heel belangrijk, nergens vind je bij hen dat Christus de wet heeft vervuld.

Het is volbracht!
Oppassen dus! Veel lijkt mooi en waar, maar het is het niet! Wij geloven in een persoonlijk geloof in Jezus Christus, waardoor de Vader ons in genade aanneemt. De wet is vervuld en door Christus ziet de Vader ons als rein en heilig! De wetten houden we echter 'vanzelf', uit liefde en dankbaarheid, maar niet om iets mee te verdienen. Jezus wil een Vriend van ons zijn en ook onze Broeder. Hij wil graag een intieme relatie met ons. Hij is ons álles! En niet te vergeten, Hij is God, samen met de Vader en de Heilige Geest. Dat is waar de Jehova's niet in geloven. Wat een arm geloof hebben zij! Ze moeten aldoor Jehova tevreden zien te houden, wetten onderhouden en een heleboel doen. (zoals veel evangeliseren) Terwijl wij heerlijk relaxt mogen zijn. Het IS volbracht! Er hoeft van ons niets bij. De Heilige Geest leert ons Jezus te volgen en op Hem te gaan lijken. Dat is Zijn werk in ons. Dank U Heer, voor vrije genade! Voor Uw volbrachte werk, voor Uw offer Heere Jezus, dat voldoende was!

ALLES doen wat Jezus deed
De Jehova's hebben ook hun eigen Bijbel. Daar staat niet alles in wat er bij ons in staat. Toen de mannen het over getuigen en prediken hadden, kreeg ik een ingeving. Ik zei: "Ja, en we mogen ook tekenen en wonderen doen, net als Jezus deed. En demonen uitdrijven. Want er staat: "En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn naam zullen zij demonen uitdrijven, in vreemde talen zullen zij spreken; slangen zullen zij oppakken; en als zij iets dodelijks zullen drinken, zal het hen beslist niet schaden; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden."
"Daar zijn wij het niet mee eens", zei één van de mannen. En ze praatten weer verder over het Koninkrijk. Aan het eind van het, overigens best korte gesprek, heb ik gezegd, dat ik hen wilden uitdagen de tekst eens op te zoeken, die ik noemde. "Waar staat hij dan? ", vroeg de ene man. Dat wist ik niet uit mijn hoofd. Ik liep naar binnen en zocht hem op. Ik wilde hem snel ergens opschrijven. Ook was er meteen iets in mij, dat dacht: ik wil ze iets meegeven. Nu heb ik altijd een voorraadje kaarten en boekjes ( deze ontmoeting stimuleert mij om hiermee door te gaan en de voorraad steeds aan te vullen) om weg te geven in huis. Het eerste wat ik zag was: Onbegrijpelijke liefde van Derek Prince. Er ging even iets van twijfel door me heen, zo van: zou dit het goede zijn, moet ik dit geven?, maar meer tijd had ik niet. Ze stonden nog bij de deur....



Ik schreef razendsnel de tekst in het boekje en 'Gods zegen' erbij en liep naar de deur. Ik gaf het aan de ene man. Die stak het in zijn binnenzak en we namen heel vriendelijk afscheid van elkaar.
Ik ben daarna gaan bidden. 'Heer, zegen deze mannen, zegen het boekje alstublieft." Ik heb deze mannen bij de Heer neergelegd en ze daar gelaten. Hij gaat er mee verder, dat geloof ik. Ik geloof ook, dat het boekje goed was. Heer, ik dank U zo voor de woorden, de wijsheid, de moed en de kracht. U komt alle eer en lof toe!
Ik moedig je aan: voed je met het Woord van God, zodat je andersdenkenden iets te antwoorden hebt. Vraag God om wijsheid en kennis. En stel je beschikbaar, elke dag. Spreek het uit: "Heer, hier ben ik, ik ben beschikbaar. gebruik mij maar." En dan gaan de dingen op je pad komen, dat zal je zien, Hij leidt het!

Gods zegen lieve vrienden en vriendinnen!!






'

4 opmerkingen:

  1. Wat bijzonder dat je deze mannen binnen hebt gevraagd en een boekje meegaf. Meestal is het andersom. Ik ben het gesprek ook wel eens aangegaan maat dat eindigde in zo'n nare discussie en ik hou niet van discussie al helemaal over het geloof. Ik blijf wel altijd vriendelijk want eigenlijk is het verdrietig; deze mensen zijn misleid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ze niet binnen gevraagd maar in de deur met hen gepraat. Maar het is wel iets gastvrijer om ze volgende keer binnen te vragen ;), als ik tijd heb :) Discussies hou ik ook niet van hoor, dit is voor mij ook voor het eerst, dat het zo positief verliep. Dank hiervoor aan God, Hem de eer!

      Verwijderen
  2. Hai Anja, wat fantastisch hoe je het hebt opgepakt! Echt alle Eer aan God dat Hij ons, jou op dat moment, áltijd wijsheid wil geven. Vaak is het zo moeilijk om echt gehoorzaam te zijn. Maar wat een vreugde als blijkt dat je/ ik Gods stem goed hebt verstaan. Een dag met een gouden rand! Ik merk dat je weer terug bent. 😊 Lastige tijd is weer geluwd, blijkbaar. Fijn. Veel zegen. Ik reageerde op de blog betreffende je moeilijke tijd maar ik deed iets verkeerd en mijn hele schrijverij was weg. 🙄😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heeee Rika, dankjewel voor je bemoedigende en hartelijke reactie! Alle eer aan God idd! Hij leidt ons op Zijn weg gelukkig, want op de onze komen we niet ver.... ja, is weer geluwd gelukkig. Veel strijd, maar ik merk dat God me zegent met steeds meer overgave aan Hem, in vertrouwen. Gods zegen voor jou!

      Verwijderen