donderdag 8 november 2018

Bedoeld om vader te zijn





Vandaag kocht ik een exemplaar van 'Eindelijk thuis' van Henri Nouwen. Een heel bekend boek, dat Nouwen schreef naar aanleiding van het schilderij hierboven. Het schilderij heet: 'De terugkeer van de verloren zoon' en is geschilderd door de bekende Rembrandt. Nouwen schrijft erin over de jongste zoon, maar ook over de oudste. In beiden herkent hij zichzelf. Ook schrijft hij over de Vader. Hij concludeert dat het niet de bedoeling is om kind te blijven, maar om vader te worden! Een vader, die met zegenende handen klaar staat om allen die terugkeren te omhelzen. Toen ik dit las, voelde ik een beetje weerstand. Ik, Heer, ik? Vader? Ik heb nog maar net ontdekt, wat het is om kind te mogen zijn. Wat het betekent om te mogen schuilen bij U, Vader. En nu lees ik, dat ik zelf bedoeld ben om vader te zijn?

In de Bijbel staat:
"Wees barmhartig evenals Uw hemelse Vader barmhartig is." (Lukas 6:36)

Tja, dat zegt genoeg toch? Wij moeten dus niet alleen op Jezus gaan lijken, maar ook op de Vader! Die twee zijn tenslotte één. "Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien", sprak Jezus, toen Hij op aarde was.
Henri Nouwen beschrijft heel prachtig zijn worsteling met het 'vader worden'. Vader worden betekent: er zijn voor de ander, zonder iets terug te hopen/verlangen. Vader zijn betekent even je eigen behoefte om kind te zijn naar achteren te schuiven. Het is een eenzame plaats om vader te zijn.
"Geestelijk vaderschap is gebaseerd op mededogen", schrijft Nouwen. Je mag als vader rouwen vanuit mededogen. "Verdriet opent mijn hart voor echte solidariteit met de ander."
Een vader vergeeft van harte en is ook edelmoedig. Hij geeft zichzelf volledig over aan zijn broers en zussen.

"Verdriet, vergeving en edelmoedigheid zijn dus de drie wegen waarlangs het beeld van de vader in mij kan groeien. Het zijn drie aspecten van de oproep van de Vader om bij hem thuis te ZIJN. Als vader wordt ik niet langer geroepen om thuis te komen, zoals de jongste of de oudste zoon, maar om daar te BLIJVEN. Om iemand te zijn naar wie eigenzinnige kinderen terug kunnen keren, iemand, die hen met vreugde welkom zal heten."

Nou... bij nader inzien wil ik toch wel heel graag zo'n vader zijn/worden. Ja, dat wil ik.
Heer, mag ik door veel van Uw liefdevolle Vaderhart te ervaren, klaargestoomd worden om vader te zijn? Kneed mij, vorm mij, vul mij Heer! En maak mij iemand, waarbij anderen 'thuis' mogen komen. Maak dat anderen door mij heen iets van Uw Vaderhart mogen zien. Ik bid U dit in Jezus naam, Amen.

Heb jij 'Eindelijk thuis' ook gelezen en zo ja, wat vond je ervan?
Gezegende avond hoor en liefs van mij,
Anja






12 opmerkingen:

  1. Ik heb het boek ook gelezen en het sprak me destijds enorm aan. Ik vind de boeken van Henri Nouwen vaak erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen Anne! Ik heb ook nog 'De woestijn zal bloeien' van hem. je merkt dat hij wat hij schrijft echt 'doorleefd' heeft, vind ik.

      Verwijderen
  2. Dat is weer een mooi stukje inzicht ! Dank je wel zuster 🌹

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet gelezen maar ik vind jouw stukje met jouw gedachten wel heel mooi. Het is ooit uitgeroepen tot het mooiste spirituele boek, dit boek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Aritha! en o, wat bijzonder, kan ik me wel iets bij voorstellen. Het bevat zulke diepe gedachtes.

      Verwijderen
  4. heb het bij de byb aangevraagd, Heb Henri ooit mogen ontmoeten, wat een bijzondere man was dat heel speciaal

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je Henri ontmoet hebt! en ja, ik geloof dat hij diepe inzichten van God heeft mogen ontvangen. Dat is bijzonder en zo leerzaam. Ben benieuwd wat je van het boek gaat vinden. Veel zegen bij het lezen!

      Verwijderen
  5. Ik heb het boek nog liggen, van mijn moeder te leen, maar het pakte me maar niet en heb het toen maar gelaten voor wat het was.
    Maar soms is het de tijd gewoon (nog) niet voor iets, dus misschien (na het lezen van jouw stukje) moet ik het toch maar weer eens te voorschijn halen en erin beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zo herkenbaar voor mij Rita! Toen ik het boek weer in handen kreeg, dacht ik... dat heb ik toch al. Ik zoeken, maar ik zie het nergens. Denk dat ik het ooit van de de bib had meegenomen, omdat het zo bekend is en ik het wel eens wilde lezen. Volgens mij pakte het met toen ook niet. Maar ik zit nu zelf in een periode waarin ik zo geraakt ben/wordt door het Vaderhart van God en ook zo ervaar, dat God een taak voor mij heeft. Denk dat ik het daarom nu weer moest 'vinden'. het was nu de tijd, zoals jij dat zegt. Mooi! en wie weet voor jou nu ook, je merkt het vanzelf. Veel zegen wens ik je toe!

      Verwijderen