zondag 22 april 2018

Bidden!

Lieve allemaal,

Ik voel dat ik vandaag iets mag schrijven over bidden. Bidden is zo belangrijk en er staat heel veel over geschreven in de Bijbel.
Hieronder zomaar wat teksten (gehaald van een heel fijne site: (https://dailyverses.net/nl/bidden):

Wees altijd verheugd, bid onophoudelijk, dank God onder alle omstandigheden, want dat is wat hij van u, die één bent met Christus Jezus, verlangt.

Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.

Wij kunnen ons vol vertrouwen tot God wenden, in de zekerheid dat hij naar ons luistert als we hem iets vragen dat in overeenstemming is met zijn wil.

Blijf bidden en blijf daarbij waakzaam en dankbaar.

'Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.'

Wanneer je staat te ​bidden​ en je hebt een ander iets te verwijten, ​vergeef​ hem dan, opdat ook jullie Vader in de hemel jullie je misstappen ​vergeeft.

Voorwaarden
Wat mij opvalt in bijvoorbeeld de laatste tekst, is dat God niet zomaar alles en iedereen vergeeft.
Dat klinkt misschien hard, maar is voluit Bijbels. In onze kerk kwam dit vanmorgen ook nog aan de orde. Voorganger Mes zei, dat we geneigd zijn, vooral richting niet-gelovigen, God vooral voor te schilderen als een liefhebbend God, die vergeeft, voor ons zorgt enzovoorts. De wat moeilijkere dingen laten we maar even achterwege. Terwijl die er wel terdege zijn. Kijk maar in de levens van vele mensen. Ziekte, psychische nood, overlijden van dierbaren, wat een ellende overkomt mensen. Zowel gelovigen als ongelovigen.
Daarom is het beeld dat we van God hebben belangrijk.

Godsbeeld
God is zeker liefde, maar Hij is meer. Hij wordt ook boos om verkeerde dingen, die mensen doen. Hij kan daar geen gemeenschap mee hebben, staat in de Bijbel, hij moét daar wel boos om worden.
Gelukkig staat er ook, dat als wij onze zonden belijden, Hij ze ons ook vergeeft:

Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad. 1 Johannes 1:9 | NBV  

In Marcus 11 vers 25 staat dat wij eerst anderen moeten vergeven, zodat God ook ons kan vergeven. Doen wij dat niet, dan vergeeft God ons dus ook niet. Dat klinkt misschien hard, maar ook dit is Bijbels. Daarom is naast bidden ook Bijbel lezen onmisbaar. In Zijn Woord vertelt God ons wat Hij van ons vraagt en wat Hij ons wil leren en geven.

Bergen verzetten, maar.....
De Bijbel vertelt ons onder anderen dat we, als we geloven, zelfs bergen kunnen verzetten. Dat is nogal wat! Zie onderstaande tekst:

Hij antwoordde: ‘Vanwege jullie gebrek aan geloof. Ik verzeker jullie: als jullie geloof hebben als een mosterdzaadje, dan zullen jullie tegen die berg zeggen: “Verplaats je van hier naar daar!” en dan zal hij zich verplaatsen. Niets zal voor jullie onmogelijk zijn.’

In een boekje van H.A. Ironside met de titel: 'bidden in de Heilige Geest', las ik dat niet iedereen zo, op deze manier, kan bidden. Ik citeer:
"Er kan iets zijn dat het geloof belemmert en het gebed machteloos maakt. Daarom zegt Hij er direct bij: 'En wanneer u staat te bidden, vergeeft als u iets tegen iemand hebt, opdat ook uw Vader die in de hemelen is, uw overtredingen vergeeft.'

Leg het af!
Zelf heb ik ervaren, wat wrok bijvoorbeeld met je doet. Het rooft je blijdschap zo dikwijls. En het verhindert de Heilige Geest om vrijuit te kunnen  doorbreken. Op het moment dat ik mijn wrok mocht afleggen en vergeving vroeg, kwam er rust, vrede en blijdschap. Toen dacht ik: waarom heb ik daar zolang mee gewacht? Het is echter ook God zelf, die het je door Zijn Heilige Geest openbaart wat je doen moet. Hij zegt op gegeven moment: "Het is klaar nu, leg het af en kom naar Mij!"
Wil je doorbraken ervaren en meer van God leren kennen? Luister dan naar aansporingen van de Heilige Geest, belijd, leg af, zodra je daar ook maar enige aandrang toe voelt. Doe het zodra Gods Woord je ervan overtuigt, dat je het moet doen. Lees veel in de Bijbel! 

Alles mogelijk bij God!
Is je hart schoon en rein en staat er niks tussen jou en God?
Dán kun je gelovig bidden naar Zijn wil en zal niets meer onmogelijk zijn!!



Ik hoop met heel mijn hart dat jouw hart schoon en rein is en dat je een vrije toegang mag ervaren tot Gods troon! Vraag vrijmoedig wat je op je hart krijgt! Bid ook voor anderen!
En niet te vergeten: Dank en prijs Hem, die Zijn leven gaf voor ons!
Heb jij ook wel eens ervaren, dat toen je dingen mocht belijden, je daarna meer rust en vrede ervoer? Ervaar jij weleens dat bij God alle dingen mogelijk zijn? Geloof je dat?
Schrijf gerust een reactie, altijd leuk om van je te horen en met elkaar van gedachten te wisselen.

Gods zegen voor deze week en groetjes van Anja












4 opmerkingen:

  1. Met interesse gelezen. Ik heb alleen een vraag over het zg gelovig gebed. Ik meen dat we daarvoor niet altijd een schoon en rein hart hoeven te hebben omdat Jezu alle zonden overwonnen heeft. Hij kwam niet voor de gezonden maar voor de zieken. Hij wil juist dat we bidden als ons dingen dwars zitten en we niet zo geweldig zijn. Dan hebben we Hem meer dan ooit nodig. Wel ben ik het met je eens dat er dingen tussen God en ons in kunnen staan die...hoe zeg jij dat zo mooi: De Geest verhinderen vrijuit door te breken. Het lucht echt op die eerlijk uit te spreken en ons te laten helen door Hem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anne, leuk dat je reageert en bedankt voor je vraag! We mogen idd altijd bidden, ook als we ons niet zo geweldig voelen. Helemaal mee eens. Het is ook maar net wat je onder
      'gelovig gebed' verstaat denk ik. Stel je voelt je somber en je gelooft vast dat God dat van je weg kan nemen en je bid daar ook op die manier voor. Dan is dat een gelovig gebed. Stel ik bid om wijsheid in verband met veranderen van baan en ik geloof vast dat God mij zal leiden, dan bid ik daar gelovig om. Zo kun je om alles bidden. Ik denk zelf wel als je echt om bijv. genezing/bevrijding/een opwekking of iets in die richting wilt bidden, je wilt als het ware graag een 'berg' zien verzetten, dat dat 'anders' is. Je leest in de Bijbel ook wel dat er dan bijv. eerst gevast werd. Je moet jezelf dan volledig op God richten en vrij zijn van alles van jezelf. Ik denk eerst bidden of al die evt. belemmeringen weg mogen gaan en dan in geloof uitstappen en uitzien naar het wonder waar je naar verlangt. Ik vind het ook wel lastig hoor en ook lastig te verwoorden. Ik hoor graag weer jouw reactie, is sowieso leuk om van gedachten over te wisselen. Fijne avond en groetjes!

      Verwijderen
  2. Dank je wel voor je mooie blog. Het gaat om gelovig bidden naar Zijn wil. Mocht je juist onkruid in je hart ervaren of worstel je met zonden, dan is dat geen belemmering. Dan mag je daar juist voor bidden, en Hij zal je volharding geven op het gebed om te volharden vanuit Hem. Omdat Hij het beloofd.

    Ik las pas ergens: "Mis je geloof? Bid voor geloof. Mis je liefde? Bid voor liefde. Mis je concentratie om te bidden? Bid voor concentratie. Voor alles mag je bidden, en de bovenstaande dingen zijn 100 % naar Zijn Wil"

    Niet eerst schoon schip maken maar juist met alle "vuiligheid" naar Hem toe. De Mensenzoon is gekomen om te zoeken en te redden wat verloren is.

    Ik denk wel dat als je in zonden bent gevallen en je wilt het niet belijden en stopt het weg voor de mensen en voor God, je dan een belemmering zult ervaren in je leven met God.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Aritha, dankjewel voor je reactie en leuk dat je reageert! Je hebt helemaal gelijk hoor, we mogen overal voor bidden en idd met al onze 'vuiligheid' naar Hem toe gaan. Als je echter al gered bent en kind van God bent, dan is het naar ik geloof wel belangrijk steeds weer 'schoon schip' te maken. Door elke zonde, ook die soms vanuit je verleden in je gedachten komen, te belijden. Te erkennen eigenlijk. En ook te belijden naar anderen toe. (Jakobus 5:16) Ik denk door dit altijd meteen te doen,dat je een rein geweten houdt. Je ervaart Gods aanwezigheid en hoort Zijn stem. IK denk hoe dichter je op deze manier bij God leeft, hoe meer je gaat zien dat God gebeden beantwoord. Dat soms bergen verzet worden en je verbaasd staat over wat God doet. Best lastig merk ik om dingen onder woorden te brengen! Ik hoor graag weer van je hoor! Fijne avond en groetjes!

      Verwijderen