zondag 15 april 2018

Bij God is alles mogelijk!

Niets voor mij....
Zeker een jaar of 10 geleden kreeg ik van mij schoonzusje een boekje van de bekende schrijfster Corrie ten Boom. In haar leven is zij voor miljoenen mensen tot grote zegen geweest. Zij bracht het evangelie van Jezus Christus aan massa's mensen in stadions, zalen en kerken. Ook had zij een woord voor eenzamen in gevangenissen en ziekenhuizen. Toen ik dat boekje kreeg, was ik niet met het geloof bezig en had ik geen levende relatie met God.
Ik dacht dus: Wat moet ik met dat boekje? Ik keek het niet eens in. Het verdween ongelezen in de boekenkast. Later gaf schoonzusje nog een keer een boekje van dezelfde schrijfster, maar ook dat verdween in de boekenkast.

Opstapje naar dagboek
Na zeker 10 jaar, ik was inmiddels veranderd en bekeerd, dacht ik weer aan het boekje dat ik ooit kreeg. Het kwam gewoon in mijn gedachten en ik haalde het uit de kast. Tijdens het lezen werd ik geraakt door de eenvoud en oprechtheid van Corrie ten Boom. Zij schrijft zo ongekunsteld over het leven met God. Het deed mij wat. Ik denk dat dit de aanleiding is geweest, waardoor ik oog kreeg voor wat zij nog meer heeft geschreven.
Ik wilde graag stille tijd gaan houden en wel elke dag op hetzelfde moment. Punt is, dat als je het doet wanneer je zin hebt, je het gemakkelijk weer vergeet. Ik vertelde eerder al dat 'elke dag en op hetzelfde moment', voor mij lastig was. Ik ben niet zo van de structuur en de orde namelijk. En zeker niet van het vroeg opstaan. Toch besloot ik de uitdaging aan te gaan.
Eerst ging ik op zoek naar een hulpmiddel bij het Bijbel lezen. Ik ben nogal van de dagboeken en ik wilde er graag één met korte duidelijke stukjes. Toen kwam ik 'Leven in Vreugde' van Corrie ten Boom tegen. Dat leek me wel iets. Kort, maar krachtig!





Ik lees inmiddels al meer dan een jaar uit dit dagboek en het bevalt mij heel goed. Op gegeven moment liep ik in de kringloopwinkel en kwam ik daar een dagboekje van Sarah Young tegen, 'Dicht bij Jezus'. De versie voor jonge tieners. Ik keek erin, las wat en het sprak me aan. Dus kocht ik het, ik denk voor een euro of zo. Je hebt het boekje ook voor volwassenen, maar de tekst verschilt niet eens heel veel, heb ik gezien. Ook weet ik inmiddels dat het een geliefd dagboekje is van velen. Ook voor mij werd het dat! Ik lees ze nu gewoon alle twee.






Sarah Young schrijft zo, dat het je aanspreekt. Het komt dichtbij je hart op één of andere manier.

Stap voor stap
Meestal lees ik ook nog een paar verzen uit de Bijbel, op de manier van 'Bijbel openslaan en lezen'. Sommigen vinden die manier niet kunnen, maar ik zou niet weten wat eraan mankeert. Iedereen is anders. Ik ben niet zo van de structuur schreef ik al en doe het graag zo. En... ik heb op deze manier al zo vaak zegen mogen ervaren!
Als je net begint of wilt beginnen met stille tijd houden, denk ik dat je ook prima eerst een tijdje alleen een dagboekje kunt lezen. Wat geeft het, je begint tenminste. Je zet een stap!
De één heeft ook een drukker leven dan de ander. Ik werk vanuit huis en kan veel tijd vrij maken voor lezen en bidden. Misschien moet jij elke dag wel vroeg naar je werk. Begin dan gewoon ergens, met iets wat je ziet zitten.
Misschien eerst op zondagmorgen eens een dagboekstukje lezen. Of voor je naar bed gaat, als je dat fijner vindt. Doe er dan een dag bij en breid het langzaam uit. Maar misschien ga je er ook wel gelijk vol tegen aan en lees je meteen elke dag uit je dagboek. Doe het vooral op jouw manier!

Nooit saai
Mijn dagboeken hebben mij echt geholpen en enthousiast gemaakt. Bijzonder hoe zo'n klein stukje vaak precies past bij jouw omstandigheden. Soms zelf allebei de stukjes! Je dagboek kan helpen om een stapje verder te gaan en ook te gaan lezen in je Bijbel. Maar... doe rustig aan. Grote kans dat je er vanzelf plezier in gaat krijgen. Het leven met God is nooit saai. Ook is het niet verplicht. Je moet het doen omdat je het fijn vindt. En dat komt vanzelf.
Heb je nog geen dagboek en wil je wel graag elke dag iets lezen over God en het leven met Hem? Ga dan eens naar een christelijke boekwinkel, daar staan alle dagboeken bij elkaar. Je kunt ook advies vragen. Weet je al van welke schrijver je een dagboek wilt, dan kun je het ook bestellen op bijvoorbeeld bol.com.

Bidden
Naast iets lezen, is het goed om te bidden en te danken. In de Bijbel worden we hier ook toe opgeroepen. God weet alles al wat we nodig hebben, maar toch wil Hij dat we erom vragen. Hij wil dat we ons afhankelijk van Hem opstellen, dat we Hem volkomen vertrouwen.



In de volgende blogposts wil ik meer gaan schrijven over bidden. Ik heb daar ook wat boeken over en de informatie, die ik daarin vond, is vast ook voor jullie interessant en toepasbaar.

Kinderen van God
Vanmorgen hadden wij in de kerk een bemoedingsdienst met als thema: 'Ben je werkelijk vrij?'
Wat een mooie indrukwekkende dienst was dat. Mooie liederen over loslaten en overgave en over goed genoeg zijn voor God. We zijn geen slaven meer van angst en 'to do's' , maar we zijn kinderen van God! Zijn geliefde kinderen! Laten we dat vasthouden en van hieruit zoeken naar een leven met Hem.
De spreker had het over dromen. Komen die uit? Hij zei het volgende: "Geef je dromen nooit op, ga ermee naar God. Als je dat doet, kom je erachter dat je droom niet zo onrealistisch en ongrijpbaar is, als je dacht."
Is jouw droom dichter bij God te mogen komen? Geef die droom dan nooit op en ga ermee naar God! Dit is zeker te weten een droom naar Gods hart en Hij gaat je helpen bij het vervullen ervan.
Voor God is niets onmogelijk!



 Vertrouw hem daarom maar gewoon. Hij gaat jou helpen bij het invullen van je stille tijd. En denk er niet te moeilijk over hè.... als jij deze blogpost gelezen ebt, heb je automatisch een paar Bijbelteksten gelezen. Denk daar gewoon eens over na. Dat is ook stille tijd houden!

Ik wens je veel zegen en Gods nabijheid voor deze week toe!
Liefs van Anja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten