zondag 29 april 2018

Open handen


Lieve allemaal,

De zondag vind ik sowieso wel een mooie dag om een blogje te schrijven. Ik heb er dan tijd voor en denk dat jullie ook meer tijd hebben om te lezen dan door de weeks. Wel wil ik graag minimaal nog één keer per week iets posten, misschien ga ik door de weeks dan korte dingetjes delen als een lied of korte tekst.

Zondagmiddagbezigheden
Vanmiddag hebben we als medewerkers de Alpha cursus van dit voorjaar afgesloten. Met delen van ervaringen/getuigenissen en natuurlijk gebed en dank aan God. We kijken terug op een gezegende cursus en zien weer uit naar de volgende. Daarna heb ik nagedacht over de tekst van de dag vanuit een nieuwe groep (Look Around The Corner) waarvan ik lid ben geworden. Dat lijkt me fijn, elke dag met een stuk of 12 mensen van gedachten wisselen over een tekst uit Gods woord. Vandaag is de tekst: 2 Timotheüs 3: 16: Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid. Wat mij vooral trof, is wat er op deze tekst volgt in vers 17: "opdat de mens, die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust." Wow, Gods Woord is daarvoor dus echt toereikend! Het omvat alles, en dan ook alles wat wij nodig hebben. Laten we er daarom veel in lezen!
Na deze mooie fijne dingen rondom Gods Woord en meer, want er wordt hier thuis ook af en toe wat gegeten en gedronken en gekletst natuurlijk ;), vroeg ik me af wat ik in mijn nieuwe blogpost zou gaan schrijven....

Geleid door de Geest
Ik kwam er al snel op dat ik me graag laat leiden door Gods Geest. Ik schrijf wat ik 'op mijn hart ' heb. Dat zou dus ook een keer iets kunnen zijn wat niet over stille tijd gaat. Maar altijd denk ik wel over 'tijd met God'! God woont met Zijn Geest in mij, dus ik mag altijd dichtbij Hem zijn. In Zijn aanwezigheid. Ik breng de tijd met Hem door, of ik nu met een interview voor de krant bezig ben of in mijn Bijbel lees. Hij is in mij. Wow, dat is eigenlijk haast niet te bevatten!
Toen ik zo nadacht, kwam de preek van vanmorgen weer boven. Die maakte indruk op mij. Grote kans natuurlijk, dat als dat gebeurt, jullie er iets over terug lezen op deze blog :)
Het mooie is dat bidden heel vaak op één of andere manier terug komt in een preek. En het is ook onderdeel van de dienst natuurlijk en vaak ook van de zangdienst.

De Wijnstok
We hadden vanmorgen als spreker Otto de Bruijne. Hij had iets moois meegebracht: een,weliswaar dode, wijnstok. Maar toch mooi, die grillige karakteristieke vorm van zo'n wijnstok.



Als Bijbelhoofdstuk had Otto Johannes 15, waar boven staat: De ware Wijnstok en de ranken. Hij zei meteen al: Jullie verwachten nu misschien weer zo'n preek over dat je vrucht moet dragen en zo. Dat ga ik vanmorgen echter niet zeggen."
In vers 1 noemt Jezus zich zelf de ware Wijnstok en Zijn Vader de Landman/Wijngaardenier.
Zo wordt Jezus heel vaak met iets uit de natuur vergeleken, Hij is ook Het levende Water en het Brood uit de hemel.
Jezus zegt in vers 4: Blijf in Mij, en ik in U. In de Basisbijbel staat het nog mooier en is de strekking als volgt: Ik blijf altijd in u en zo moet u ook in Mij blijven.
Otto noemde al meteen vers 11 waar gesproken wordt over blijdschap. Jezus zegt de dingen uit Johannes 5 tegen de mensen zodat ze blij zullen zijn en nog blijer worden!

Ik citeer Otto de Bruyne:
'christen zijn = blij zijn'
'Als er geen vreugde is, waar is dan je geloof?'

Hij noemde toen iets, dat ik hier in eigen woorden uitleg: als je geen vreugde kent, dan is het de vraag hoe dicht je bij Jezus leeft. Dan zit je zelf nog op de troon! Dan heb je zelf nog altijd gelijk. Als je namelijk dicht bij Hem blijft, dan leert Hij je alles wat nodig is en krijg je zoveel blijdschap!
Ik realiseerde me ineens, dat in de Bijbel ook staat dat dat de vreugde van de Heere onze kracht is. Die vreugde zal ons geheel doorstralen en ons sterk en krachtig maken. Hoe wonderlijk mooi!




Dat is ook precies wat in de preek naar voren kwam. We kunnen alle dingen door Jezus die ons kracht geeft.
Vers 7 uit Johannes 15 vind ik ook zo mooi:
'Als u in Mij blijft, en Mijn woorden in u blijven, vraag wat u maar wilt en het zal u ten deel vallen.'
Wat een geweldige belofte!
Zomaar ineens gingen we als gemeente met Otto als voorzanger ;) dit lied zingen:
https://www.youtube.com/watch?v=t7qgV9w_UhQ
Ik vermag alle dingen in Hem die mij kracht geeft. Mooi!

Blijf in Mij
'Blijf in Mij', dat staat wel 10 keer in Johannes 15.
Wat is dat dan en hoe doe je dat?

Hou je handen open, zoals een plant de regen opvangt!


Laat Hem werken en jou doorstromen!
Leef voor 1 ding: dat je in Hem mag blijven.

Dat betekent:
Niet in een kramp schieten.....
Je hoeft niet perfect te zijn....
Je hoeft niet dag en nacht druk te zijn met van alles en nog wat...
Je mag de tijd nemen om bij Hem te komen en te blijven.

Je bent al schoon, staat in vers 3, rein door het Woord van Jezus. Gered door Zijn kostbaar bloed.
Je hoeft nu enkel nog in Hem te blijven. Verbonden met Hem, dat is alles en genoeg.


De oogst is in Gods hand. Daar zorgt Hij voor. De vruchten komen vanzelf.  Blijf  dus in Hem en nogmaals, dat betekent:

HANDEN OPEN! LAAT DE GEEST STROMEN!

Nou... met deze boodschap kon en kan ik hartelijk instemmen. Het is mijn diepste verlangen om in Hem te mogen blijven en Hem steeds beter te leren kennen.
Is dat ook jouw verlangen?

Ik wens je een heel goede, gezegende week toe, dicht bij Hem!
Groetjes van Anja







4 opmerkingen:

  1. Mooi. Dankjewel voor de samenvatting van een goede preek. Mijn moeder zei altijd: 'God kan alleen lege handen vullen' daarmee bedoelde ze dat je niet zelf de controle moet willen houden. Maar de touwtjes aan God geven; Hij heeft de leiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij ook een fijne week! Mooi geschreven. Ja, leef voor 1 ding: dat je in Hem mag blijven. Wat een goede reminder en Bijbelse les! Dank je wel.

    Voor mij houdt dat ook in dat ik Hem gehoorzaam ben. Dat is mijn liefdesvrucht en het bewijs van liefde voor Hem (Johannes 15:10-14). Zonder Hem red ik het niet. Dan verval ik al gauw in liefdeloosheid of egoïsme. Daarom is het snoeimes van mijn hemelse Tuinman een goed instrument in Zijn liefdevolle handen. Het doet soms pijn maar dan weet ik weer waar ik thuishoor. En wie mijn Liefste is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankje Aritha! En wat mooi dat je dit zegt. Toen we napraatten over de dienst, werd ook gezegd dat de preek noch niet af was. Daar ben ik het mee eens en dus ook met wat jij noemt. Niet alleen horen, maar ook doen! En dat snoeimes of die beitel, waar dat filmpje over gaat, dat vorige week in een groep werd gedeeld. Dat zegt precies wat jij ook bedoelt. https://share-the-vision.nl/thema-fragmenten/ (en dan naar onder scrollen en 'Gods beitel' aanklikken) Misschien was jij het wel hoor die het deelde, ik weet soms nog niet heel precies wie nou waar bij hoort en deel van uitmaakt. Groetjes hoor!

    BeantwoordenVerwijderen