dinsdag 24 april 2018

Niet gebeden, wat nu?

Ha allemaal,

Je mag altijd bidden
Vandaag weer een blogpost over bidden. Afgelopen zondag schreef ik over de 'voorwaarden' die in de Bijbel staan voor wat betreft bidden. Zoals dat er staat dat wij onze naaste moeten vergeven, zodat God ook ons de zonde kan vergeven. Ik schreef dat je hart schoon en rein moet zijn. Daarmee wilde ik niet zeggen dat je anders niet hoeft te bidden hoor. Je mag alles bij de Heer brengen, echt alles! Juist ook als je ergens mee zit, is het goed om te bidden. Juist ook als je nog niet gelooft, dat je een kind van God bent, of nog niet voelt dat je Jezus nodig hebt, moet en mag je bidden. Zodra je Jezus kent en in Hem gelooft, dan wil je Hem ook volgen. Dan wil je met Hem leven en contact met Hem hebben, En dan ga je daar steeds meer over ontdekken! Elke dag leren we bij. Ik schrijf vanavond maar eens op hoe ik het bidden vandaag zelf ervoer.

Nog niet gebeden...
Vanmorgen werd ik wakker, beetje moe nog. Ik probeer meer te bewegen, wandel en fiets en merk wel dat mijn lichaam daar aan moet wennen. Haha, klinkt alsof ik al best oud ben hè....
Ik stond dus niet heel vroeg op, maar ook niet heel laat. ;)
Nou is het zo, dat ik eens per week een morgen hulp in de huishouding heb en zij komt altijd als ze de kinderen naar school gebracht heeft. Dus oké, een tijdje daarvoor moet ik dan toch wel opstaan :)
Ik zet altijd eerst thee en smeer een paar boterhammen. Omdat ik op het moment van opstaan toch alleen ben, neem ik alles dan mee naar de woonkamer. Onder of net na het eten begin ik dan met m'n stille tijd. Ik lees mijn 2 dagboeken, soms pak ik ook nog wel eens een ander boekje. Daarna lees ik een kort stukje uit de Bijbel. En dan ga ik bidden. Ik merk dat ik me tijdens het bidden niet altijd kan concentreren. Daarom hou ik vaak mijn ogen open en fluister soms of praat zachtjes hardop. Denk dat ik gevoelsmatig bang ben dat iemand me hoort. Of ziet van buiten vandaan. Dat leid af en daarom doe ik het zo.
Vandaag las ik, stond op, ruimde nog wat op en voor ik het wist, was de hulp er. Te snel eigenlijk. Want..... ik had nog niet gebeden, oei....

Zonder ophouden
Een poosje werkte ik achter mijn computer, mails beantwoorden, mails sturen, paar telefoontjes, verslag maken voor de cursus die ik doe, dat soort dingetjes. Na de koffie besloot ik wat boodschapjes te doen in een naburig dorp. Die stonden al een tijdje op de planning. Ik stapte in mijn autootje en ging op weg.
Toen bedacht ik dat ik tijdens de rit prima kon bidden. Ik bad voor mijn gezin, voor bekenden, minder bekenden en onbekenden. Gewoon zo het in mijn gedachten kwam. Dat was fijn! Ik deed mijn boodschapjes en kocht ook een paar leuke mandjes voor in huis, Ik ben gek op die draadmandjes van de Action. Simpel maar zo leuk in huis. Ik kan dan echt blij zijn met zo'n nieuwe aankoop. Ik hou ervan leuke hoekjes in huis te maken. Denk dat het goed is om te proberen je huis gezellig te maken, zodat iedereen die er woont er graag is. Beetje rommel hoort er bij mij bij, maar het is ook gezellig. ,vind ik zelf :) (klein uitstapje was dit haha) (met foto, vooruit)




Terug naar huis luisterde ik wat mooie Opwekkingsliederen, daar kan ik ook echt blij van worden.
De middag besteedde ik aan een heleboel strijk wegwerken, was opruimen, wat dingetjes achter de computer doen en eten halen en koken. Ik vergeet vast e.e.a. aangezien ik nogal rommelig werk en vaak van alles tegelijk en door elkaar doe.
Ik was gebeld door een mevrouw, die zei altijd te genieten van mijn natuurfoto's in de weekkrant. Ze vertelde over een mooie boom in haar tuin en mooie bloemen tussen het riet. Ze vond het leuk als ik zou komen kijken en foto's daarvan zou willen maken. Dat stond dus op de planning voor vanavond.
Onze oudste zoon moest vanavond ook iets belangrijks doen, EHBO examen. Tussen de bedrijven door heb ik om rust voor hem gebeden en om wijsheid. Ik weet nog niet of hij het heeft gehaald, ik hoop het!
Ik naar die mevrouw, op de fiets. Ik bad kort of het een goed bezoek mocht worden. En bad op de fiets ook nog voor zoonlief. Was zo mooi inderdaad, die boom en het landschap met bloemen vanuit de tuin van die mensen!! En zo aardig dat ik mocht komen.

Op het gemakkie terug
Terug was er geen haast meer bij en heb ik heerlijk rustig aan gedaan. Ben onderweg zeker 5 keer afgestapt om een foto te maken van al die prachtige bloemen in de wei. Wat is Gods schepping toch geweldig mooi!
Ook heb ik toen op mijn gemak gebeden voor mijn dorp en de mensen, die erin wonen. Ik heb God mijn droom voorgelegd en gebeden voor bepaalde mensen in het dorp waarbij ik betrokken ben. Die God nog niet kennen. Ik zou iedereen over Hem willen vertellen en droom over kansen en mogelijkheden. En ik verwacht echt dat God hier iets mee gaat doen. Ik vertrouw Hem en dank hem regelmatig al bij voorbaat.





Geestelijke ademhaling
Eenmaal thuis moest ik denken aan 1 Thessalonicensen 5: 17: 'Bid zonder ophouden'.
Dat betekent denk ik dat we een biddend leven moeten hebben, een biddende houding. Het maakt niet uit dat we 's morgens een keer niet bidden, al is een vast moment wel goed hoor. Het is zo mooi en waardevol om elke morgen de dag in Gods handen te leggen!
Maar.... veel belangrijker is dat we de hele dag door praten met God. Bidden is 'onze geestelijke ademhaling in onze relatie met God', las ik vanavond. Hoe mooi!
Ook las ik dit:
'Een biddend leven is:  je ieder moment van de dag bewust zijn, dat je leeft in Gods tegenwoordigheid.'
Een biddend leven is: 'Wandelen in tegenwoordigheid van de Heer, zodat al je verlangens, gedachten en daden voortdurend door hem geleid worden.'

Dat is wat ik wil!
En jij?

Nog een heel fijne avond verder en groetjes van mij!

PS: Ik krijg net bericht dat onze zoon geslaagd is, dank aan onze God!


6 opmerkingen:

  1. Mooi Anja en herkenbaar. Ik bid door de dag heen voor ieder die in mij opkomt. En ik dank ook wanneer ik nu al die prachtige bloesembomen zie. Daarom heb ik nu ook een gedicht over de Japanse kers op mijn site onder 'gedichten van pa' Gezien zijn situatie bid ik voor hem het meest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anne, fijn dat jij dit ook zo doet! En ja, zo mooi hè die bloesem en alle bloemen in de bermen. IK zal je gedichten eens opzoeken, ik hou daar wel van! Fijn dat je nog voor je vader kunt bidden. Fijne avond hoor en tot horens weer!

      Verwijderen
    2. Hoi Anja, Leuk dat je op mijn site kwam lezen. En bedankt voor je gebed voor pa. Ik waardeer het zeer! Het gedicht 'Japanse kers' is van de hand van mijn vader. Ik plaats naast eigen gedichten ook die van hem op mijn site omdat hij prachtig schreef (hij kan het nu niet meer) en ik het fijn vind dit uit te delen.

      Verwijderen
    3. Graag gedaan Anne, als ik eraan denk, bid ik voor hem hoor. En wat mooi dat je je vaders gedichten plaatst, ook voor hem zo leuk denk ik. Voelt hij zich vast gewaardeerd door!

      Verwijderen
  2. Dank je wel voor het inkijkje in jouw leven. Hele fijn om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te horen Ariella, dat je het fijn vond om te lezen. Bedankt voor je reactie en ik wens jou een heel fijne avond toe!

      Verwijderen