zondag 13 mei 2018

Recensie over 'Te druk om niet te bidden' en boekverloting

Lieve lezers,

Hierbij een recensie voor jullie over een heel waardevol boek over bidden: 'Te druk om niet te bidden' van Bill Hybels. Ik vind het erg leuk dat ik van uitgeverij Gideon (www.gideonboeken.nl) een recensie exemplaar van dit mooie boek kreeg. Ik geef dit nu zelf graag weer aan 1 van jullie door. Ook omdat ik heel dankbaar ben, dat ik in de praktijk mag ervaren waarover Hybels schrijft: dat je een intieme omgang met God kunt hebben. Dat Hij tot je wil spreken als je stil wordt voor Hem en bereid bent te luisteren.
Bill Hybels besluit zijn boek zo mooi met: 'Ook u kunt God ervaren. u kunt Zijn kameraadschap, Zijn bekwaamheid en Zijn medeleven voelen. Hij nodigt u op dit moment uit tot een rijker leven: "Verblijdt u te allen tijden, bidt zonder ophouden, dankt onder alles, want dat is de wil Gods in Christus Jezus ten opzichte van u" (1 Thess. 5:16-17) Daar sluit ik me van harte bij aan!




Hier komt de recensie en daaronder de informatie over de boek verloting. Want..... ja echt, ik geef dit boek graag weg aan 1 van jullie. Misschien wel aan 2, want ik heb ook nog een mooi tweedehands exemplaar ;)



Boekrecensie over 'Te druk om niet te bidden' door Bill Hybels

Ondertitel: 'Neem eens rust om bij God te zijn'

Inleiding:
Soms/vaak is het lastig om tijd te vinden om te bidden. Als voorganger kwam Bill Hybels veel mensen tegen die hiermee worstelen. Zelf had hij er ook moeite mee. Hij vroeg zich af: 'Hoe vind ik genoeg rust en tijd om de relatie met God te onderhouden waar ik zo naar verlang?' Hij ontdekte dat bidden rust vraagt en tijd. Het bleek dat hij het te druk had om niet te bidden. In zijn boek schrijft Hybels onder anderen over het vinden van rust om te bidden en het leren luisteren naar God.

Korte inhoud:
Hybels begint met het vertellen van eigen ervaringen rondom gebed en zijn worsteling hiermee. Ook laat hij al in hoofdstuk 1 duidelijk zien welk nut gebed heeft. Een mooi citaat:
'Gemeenschap met God, vertrouwen, zekerheid, vrede, vertroosting – al deze dingen zult u gaan ervaren wanneer u leert te bidden.'.
Als antwoord op het gebed toont God zijn kracht, schrijft Hybels. Hij noemt als voorbeeld de overwinnende kracht van God, die vrijkwam zolang de armen van Mozes omhoog geheven waren.
Hoofdstuk 2 beschrijft de bereidheid van God, die Zijn kinderen graag zegeningen schenkt. Net zoals een aardse vader graag dingen weggeeft aan zijn zoon.
God kan alles en heeft macht over alles: de natuur, de omstandigheden en levens. Hybels toont dit aan door vele voorbeelden te noemen vanuit Gods Woord.
God wacht tot we onze noden Hem bekend maken. Hij zegt: 'Kom in Mijn aanwezigheid. Praat tegen me. Vertel me al je zorgen. Ik heb bijzondere belangstelling voor je, omdat ik je Vader ben. Ik kan helpen, omdat Ik alle macht heb in de hemel en op aarde. Ik luister heel aandachtig en hoop je stem te horen.'
In een volgend hoofdstuk wordt het belang van afgezonderd bidden behandeld. Ook het belang van gericht bidden komt aan de orde, waarbij gebeden uitschrijven een hulpmiddel kan zijn om beter te concentreren en de gedachten structuur te geven.
Het boek gaat verder met het beschrijven van het gebedsmodel dat bestaat uit: aanbidding, belijdenis, danken en vragen om hulp. Ook gelovig bidden komt aan de orde: 'Kijk naar God, niet naar de berg'.
Vervolgens noemt Hybels een aantal redenen voor niet verhoorde gebeden en schrijft hij een stuk over gebedsbarrières. Een citaat: 'De meest voorkomende oorzaak van niet verhoord gebed is gebedsloosheid. Regelmatig, ernstig en volhardend bidden wordt benadrukt.
Dan komt een belangrijk hoofdstuk met als titel: 'Gas terug nemen om te bidden'. Als tip wordt gegeven dagelijks een dagboek bij te houden, zodat het lichaam even rust krijgt en weer wordt het uitschrijven van gebeden genoemd.
'Het belang van luisteren' is het volgende belangrijke hoofdstuk. Hybels kwam hier zelf achter toen God zei: “Als wij een relatie hebben, waarom ben jij dan steeds aan het woord? Geef Mij ook de kans iets te zeggen!' Hybels nodigt de lezers uit hun eigen manier te zoeken om in intiem contact met God te komen. Vragen stellen aan God kan zo'n manier zijn of God uitnodigen te willen spreken. Leven in Gods aanwezigheid is mogelijk, stelt Hybels en je kunt je daarin oefenen. 'Ook u kunt God ervaren. U kunt zijn kameraadschap, zijn bekwaamheid en zijn medeleven voelen.'.
Ook een hoofdstuk over Gods leiding ontbreekt niet. Hoe kun je erachter komen of iets wel of niet Gods leiding is?

Beoordeling en aanbeveling:
Hybels gaat diep in op het belang van een intieme omgang met God. Hij verduidelijkt dit steeds met eigen voorbeelden, dat werkt stimulerend en bemoedigend. Door het boek krijg je er zin in, je wilt ook zo'n intiem leven met God! Het boek is erg geschikt voor mensen die verdieping zoeken in hun geestelijk leven en omgang met God. Die bereid zijn tijd te nemen voor God en naar Hem te luisteren. Zij kunnen door dit boek biddend te lezen een schat ontdekken die hun hele leven zal verrijken. Hybels zegt het zo mooi: 'Mensen die de heilige Geest de gelegenheid geven tot hen te spreken, weten dat het leven van een christen een avontuur zonder einde is. Het zit vol verrassingen, spanning, uitdagingen en mysteries.'
'Te druk om niet te bidden' is ook heel goed als studieboek te gebruiken, achterin zijn per hoofdstuk studievragen opgenomen.

Over de auteur
William (Bill) Hybels (1951) is een Amerikaanse voorganger en schrijver. Hij is oprichter en voorganger van de Willow Creek Community Church, een van de grootste kerken in Noord- Amerika. Hybels begon in oktober 1975 een eigen kerk in een bioscoop met de naam Willow Creek in Illinois. Bij de eerste dienst waren honderdvijfentwintig mensen aanwezig, twee jaar later telde de kerk al tweeduizend bezoekers. In 2000 woonden vijftienduizend mensen wekelijks de zes zondagse diensten bij. In 2004 werd er een nieuw kerkgebouw geopend met een capaciteit van zevenduizend plaatsen. In april 2018 ging Hybels vroegtijdig met pensioen.
Hybels schreef ook een aantal andere boeken, waaronder: 'De stille stem van God'

Algemene informatie
Titel: Te druk om niet te bidden
Ondertitel: Neem eens rust om bij God te zijn
Auteur: Bill Hybels
Uitgeverij: Gideon in Hoornaar, Nederland, boek is hier te bestellen, zie ook www.gideonboeken.nl
ISBN: 90-6067-573-8
Aantal pagina's: 154
Prijs: 14,95 euro


Zou je dit boek ook graag willen lezen? Ja? Doe dan mee met de boekverloting!
Wat je ervoor moet doen?
Alleen een berichtje hieronder achterlaten dat je interesse hebt. Mailen mag ook naar helminkanja@gmail.com. Over een week schrijf ik dan de namen van de geïnteresseerden op briefjes en vraag ik hier iemand om er eentje te trekken :) 
Veel leesplezier, tot horens en ik wens jullie een heel fijne week toe!

Groetjes van Anja






3 opmerkingen:

  1. Ik doe graag mee. Ooit was mijn vriendin "weg" van dit boek. Zelf heb ik hem niet gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Artitha, het boek is voor jou hoor! Wil je mij je adres sturen, dan stuur ik het naar je op. Mailen kan naar anjahelmink@hotmail.com. Je mag het natuurlijk ook hieronder doorgeven. Veel zegen toegewenst bij het lezen hoor!

      Verwijderen
    2. Ik heb een mailtje gestuurd zonet. Fijn joh! Ben er blij mee. Aritha

      Verwijderen