donderdag 26 juli 2018

Als de glans na de regen







Regen! Wat een wonder! Dank U Heer voor Uw goedheid en trouwe zorg!

Zie je die waterdruppels glanzen op de blaadjes? Prachtig hè?!
Weet je dat hierover zelfs iets in de Bijbel staat? Ik kwam het net tegen en vond het zo mooi. Ik moet het gewoon even delen met jullie.
Het staat in 2 Samuël 23 vers 4. Ik zal eerst even iets over de context van dit Bijbelvers zeggen. Koning David, hij wordt in Gods Woord 'de man naar Gods hart' genoemd, ligt op sterven. Voor hij sterft spreekt hij nog zijn laatste woorden uit.
"De Geest van de HEERE heeft tot mij gesproken en Zijn woord is op mijn tong. De God van Israël heeft gezegd, de Rots van Israël heeft tot mij gesproken." Een hele aanhef, die zelfs nog een paar verzen langer is. Ik denk bedoeld om de woorden kracht bij te zetten, autoriteit te geven
Er komen hierna namelijk hele mooie profetische woorden. Ze wijzen heen naar de komst van de Messias, Jezus. Die was toen nog niet gekomen.

Mooie profetie
David spreekt het volgende uit:
"Er komt een Heerser over de mensen, een Rechtvaardige, een Heerser in de vreze Gods.
Hij is als het licht van de morgen, wanneer de zon opgaat, een morgen zonder wolken, als de glans na de regen, die groen laat opkomen uit de aarde."
Wow, is dat niet mooi! David vergelijkt Jezus met het morgenlicht, als de zon opgaat. Een morgen zonder wolken. Ik vond een mooi plaatje van het licht dat valt op het water van het meer van Tiberias.
Wat een rust, wat een kalmte! Zo is Jezus, de kalmte zelf. Daarom kan Hij ons ook volkomen rust geven. Is dat niet heerlijk?




Dan gaat David verder met: "als de glans na de regen, die groen laat opkomen uit de aarde." Jezus is als de glans na de regen. Is er iets mooiers te bedenken eigenlijk dan die frisse regendruppels, zeker na zo'n lange periode van droogte? Daar wordt je toch blij van! Fris, helder en glanzend. Volmaakt gewoon. Zo is Jezus en zo wil Hij ons ook maken. Eenmaal zullen we zonder vlek en rimpel zijn, en volmaakt en rein voor Hem staan. Wat een geweldige toekomst! Als zo'n regendruppel al zo mooi is, hoe mooi zal het dan zijn als we Jezus echt mogen zien. "Van aangezicht tot aangezicht", staat in de Bijbel. We zullen Hem daar volmaakt kennen. Een kanttekening hierbij is wel, dat je Jezus dan wel tijdens je leven moet hebben aangenomen als je Redder en Verlosser.





Eeuwig durend verbond
David gaat verder met te zeggen dat hij en zijn familie het niet verdiend hebben, maar dat hij desondanks gelooft in het eeuwige verbond met God. Hij bedoelt het verbond, dat God al met Abraham oprichtte. Daarbij beloofde God Abraham en al zijn nakomelingen te zullen zegenen. Steeds weer zijn er daarna profetieën uitgesproken over de komst van Jezus, de Verlosser. In Hem ligt namelijk alle zegen opgesloten. Zonder Hem kan niemand zalig worden. Niemand.
David zegt, nadat hij het verbond heeft genoemd: "voorzeker, daarin is al mijn heil en vreugde." Alhoewel het er nog niet is, zegt hij erachteraan. Wat een geloof! Geloven zonder het te zien, dat is echt geloof! Wij hebben Jezus niet meer in ons midden, maar hebben wel nog Zijn brief aan ons: de Bijbel. Dat is toch nog makkelijker denk ik, dan ten tijde van David. Toen waren er enkel de verhalen en overleveringen en natuurlijk Gods stem. Want God heeft altijd en overal tot Zijn kinderen gesproken en doet dat nu nog.

Samenvatting
Jezus is als het morgenlicht, een morgen zonder wolken. Ik moet denken aan: 'zonder zorgen'. Geheel relaxt, in vol vertrouwen.
Jezus is als de glans na de regen, die voor groei zorgt. Zijn glans wil Hij op ons leggen, zodat wij gaan oplichten in een duistere wereld. Een licht mogen zijn, dat straalt.
Zou je hem ook niet willen vertrouwen?  Hem heel je hart willen geven? Hier krijg je echt nooit spijt van. Het is geen saai, somber leven, integendeel! Het is een blij leven, vol vertrouwen op God! Althans, dat hoort het te zijn 😉




Toen ik uurtje geleden inspiratie kreeg voor deze blog, was er een lied in mij om God te prijzen:
Bless the Lord my soul. God is onze lofprijs zo waard!

Bless the Lord my soul
And bless Gods holy name
Bless the Lord my soul
Who leads me into life

Vervolg?
Ik ben toch zo blij geworden van het overdenken van de tekst uit 2 Samuël. Ik hoop dat er een klein beetje van mag afstralen naar jullie. Misschien schrijf ik binnenkort nog wel een paar blogjes naar aanleiding van de regen. Ik vind het eigenlijk wel een mooi onderwerp. Wat kunnen we veel leren uit de natuur! Ook daardoor kunnen we God leren kennen. Samen met Zijn Woord en de Heilige Geest hebben we alles wat nodig is.
Ik wens jullie een heel goede nachtrust toe en nog een fijne en gezegende week verder!
Liefs van Anja

PS: regent het bij jullie ook en hoe ervaren jullie dat na zo lange tijd?












4 opmerkingen:

  1. Lieve Anja, Hier regent het nu heel zacht en ik lees jouw blog. Wat past alles dan mooi samen. God is goed! Dank ook voor je lieve reactie onder mijn blog. Ik heb nog iets terug geschreven, lees maar eens. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Anne, ik ga het zo lezen. God is goed!
      Ik hoop voor jou ook op een goed weekend hoor!

      Verwijderen