zaterdag 14 juli 2018

De uitwerking van lofprijs







Soms lijkt het of alles tegen is. Alsof wij niet achteruit, niet vooruit en niet omhoog kunnen komen. Wat voelt dat benauwd!

Vanmorgen kwam ik daarover een prachtig bemoedigend filmpje tegen op de bemoedigingssite. Nooit geweten dat die bestond, maar hij is er! www.bemoedigingssite.nl
Hoe ik daar aan kom? Gister keek ik nog even bij een kringloopwinkel in de buurt en vond ik daar een boekje van Gerry Velema-Drent: 'Adam, vraag hulp!'. Lijkt me een heel interessant boekje over de plaats van de vrouw. Doordat wat ik las me triggerde, googelde ik Gerry op internet.
Toen ontdekte ik haar site en zag ik dat zij inmiddels wel een stuk of 70 boeken geschreven heeft. Ook is zij een aantal jaren geleden begonnen met de bemoedigingssite en die beheert zij nu samen met vele andere vrijwilligers. Zo mooi!
Vandaag luisterde ik naar deze bijdrage:

https://www.bemoedigingssite.nl/video/bemoediging-van-de-week/afl/198

Dank U Heer, voor Uw lessen en Uw bemoedigingen!
Ik aanbid U, Ik prijs U!

Geslagen en veracht
In het filmpje wordt gewezen op Handelingen 16. Paulus heeft net een waarzeggende geest uitgeworpen en dat roept grote weerstand op. De waarzegster was in dienst van haar meerderen, die nu hun inkomsten kwijt zijn. Daarom grijpen zij Paulus en Silas en sleuren hen mee naar de markt, waar de stadsbestuurders zijn. Ze klagen hen aan als ordeverstoorders. Daarop komt de hele samengestroomde menigte tegen hen in verzet. De magistraten laten zich hierdoor meevoeren en rukken Paulus en Silas de kleren af. Vervolgens laten ze hen met stokken slaan. Niet zomaar een paar keer, ze kregen veel slagen, vertelt de Bijbel ons. Wat een vernedering, wat een pijn !
Het slot van het liedje is, dat ze hen ook nog in de gevangenis laten gooien. Zonder eerlijk proces of wat dan ook. Wat gruwelijk onrechtvaardig! De cipier krijgt opdracht hen zorgvuldig te bewaken. Daarop sluit hij hen op in de binnenste kerker en zet hij hun voeten vast in het blok. Alsof ze de grootste misdadigers zijn!
Tjonge, wat kan een situatie zomaar veranderen. Zo loop je nietsvermoedend langs de rivier, Lydia is net tot bekering gekomen, er gebeuren allemaal mooie dingen. Een paar verzen terug lezen we nog: 'De gemeenten dan werden bevestigd in het geloof en namen dagelijks in aantal toe.' (Hand. 16: 5)
En kijk dan nu.... in de kerker, met kapot geslagen bloedende lichamen. Wat een pijn! Maar dan, dan gebeurt, wat wij niet verwachten en dat brengt zoveel teweeg! Lees daarom snel verder.....

De kracht van lofprijs
De Bijbel zegt:
'En omstreeks middernacht baden Paulus en Silas en zongen lofzangen voor God.'
Wow! Begrijp je dat nu? Zoveel afwijzing en pijn en dan bidden en zingen? Ja, dat is wat Gods genade bewerkt. Dat we kunnen zingen te midden van de grootste ellende. Bij de mensen onmogelijk, maar mogelijk bij God.
God antwoordt direct op het gebed en de lofprijs van Zijn kinderen. Kijk maar wat er staat:
'En er vond plotseling een grote aardbeving plaats, zodat de fundamenten van de gevangenis bewogen werden; en onmiddelijk gingen alle deuren open en raakten de boeien van allen los.'
God bevrijdt en redt, op het moment dat we Hem eren door gebed en lofprijs! Schreeuw het daarom maar uit naar de levende God en aanbid Hem met al wat in je is. Prijs Hem daarna, bijvoorbeeld door 1 van de liederen hieronder op te zeggen of te zingen. (via youtube kun je ze beluisteren. Als je googelt op 'Opwekkingsliederen' kom je er nog veel meer tegen) In je eigen woorden mag ook natuurlijk! Het zal kracht doen!
Het verhaal gaat verder met dat de cipier doodsbenauwd voor Paulus en Silas neervalt en vraagt wat hij moet doen. Waarop hij dit prachtige antwoord krijgt:

'Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden, u en uw huisgenoten.'

En dat gebeurt direct! Ze krijgen onderwijs, geloven en worden direct gedoopt. Wat een wonder!
Wat een blijdschap is er toen geweest in de hemel bij de engelen!

Laten wij ook onze God alle eer en lof brengen.
Hier enkele liederen, die ik zelf zojuist heb beluisterd en meegezongen.

Opwekking 481:

Ik aanbid U 
Met heel mijn hart 
Ik verhoog U 
Met al mijn kracht 

Heer ik zoek U 
Wil zijn waar U bent 
Heer ik volg U 
Wil gaan waar U zendt 

Heer ik geef U mijn aanbidding
Heer ik geef U al mijn kracht en eer
U alleen wil ik aanbidden
U alleen komt toe mijn dank en eer

Heer ik dien U
En buig voor U neer 
Geef mijn leven 
Want U bent mijn Heer 

Ik vertrouw U 
Vader en zoon 
Hef mijn ogen 
Op naar Uw troon (

Heer ik geef U mijn aanbidding
Heer ik geef U al mijn kracht en eer
U alleen wil ik aanbidden
U alleen komt toe mijn dank en eer

Opwekking 237:

Jezus, wij verhogen U
Wij erkennen U als Heer
U bent hier, in ons midden Heer
En onze lofprijs geeft U eer

Als wij aanbidden, bouw Uw troon
Als wij aanbidden, bouw Uw troon
Als wij aanbidden, bouw Uw troon
Kom Heer Jezus en neem Uw plaats
Als wij aanbidden, bouw Uw troon
Als wij aanbidden, bouw Uw troon
Als wij aanbidde, bouw Uw troon
Kom Heer Jezus en neem Uw plaats


Hij is onze aanbidding en lofprijs zo waard
Gods Woord leert ons dat we de keus hebben hoe we omgaan met onze pijn en verdriet.
Paulus en Silas kozen voor de weg van gebed en lofprijs.
Ik kies door Gods genade ook voor deze weg.
En jij? Kom, bid en zing mee, Hij is het zo waard!

Gezegende dag gewenst, dichtbij de Heer!
Liefs van Anja


2 opmerkingen: