zondag 15 juli 2018

Een veilige Schuilplaats







Schuilen, wat is dat?
Schuilen doe je voor een bui of als er gevaar dreigt. Je kunt ook ergens schuilen als je verdriet of pijn hebt. Of als je in (geestelijke) nood verkeert.
Sommige mensen schuilen letterlijk weg, door zich bijvoorbeeld op te sluiten in huis. Anderen schuilen weg achter een masker van 'zich groot houden'. Of achter drukke bezigheden. Of zelfs achter verslavingen.
Al deze nepschuilplaatsen helpen echter maar voor even. Daarna komen pijn en verdriet dubbel zo erg terug. Het wordt door deze nepschuilplaatsen op den duur steeds erger en  erger. Tot je het niet meer ziet zitten.
Daarom wijst Jezus ons een betere weg: Schuil bij Mij!

De veiligste schuilplaats
In psalm 91 staat:

'Wie in de schuilplaats van de Allerhoogste is gezeten, zal overnachten in de schaduw van de Almachtige'.

Wow, een veiligere plaats is er niet! Ik vond het zo bemoedigend, dat ik deze tekst gister aan een broeder door mocht geven en dat de oudste, die de dienst vanmorgen opende daar precies mee begon.
Wat ik momenteel ook als heel bijzonder ervaar, is het volgende. Ik heb momenteel zelf ook veel behoefte aan deze schuilplaats. Soms is er gewoon strijd en verdriet. Daarin mag ik gelukkig Gods aanwezigheid ervaren. Op het moment dat ik dan uitspreek of opschrijf dat Hij Mijn schuilplaats is, voel ik Gods kracht in me komen. Waardoor ik deze soms ook meteen weer door mag geven aan anderen, die het ook nodig hebben. Dat heb ik gister en vandaag zo ervaren.
Na de dienst wilde een lieve zus (in Christus) wel voor mij bidden. Dat is altijd fijn natuurlijk en kon ik ook echt wel gebruiken. Zij bad zo lief voor mij en dat troostte me en gaf me kracht. Kracht genoeg om meteen daarna zelf voor een broeder te kunnen bidden. God is zo goed! Hij vermeerdert onze krachten  en maakt ons sterk. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de ander. Die we net zo lief moeten hebben als onszelf.

De zangdienst was ook zo bemoedigend. We begonnen met een lied waarin voorkwam, dat God onze tranen en pijn kent. Ik ben helaas vergeten hoe het heet, maar als onze zangleidster dit leest, geeft ze het vast wel even door ;)
Ik heb wel het lied 'Stil' onthouden (opwekking 695), ook zo mooi:


Verberg mij nu
Onder uw vleugels Heer
Houd mij vast
In Uw sterke hand
Als de oceaan haar krachten toont
Zweef ik met U hoog
boven de storm
Vader, U bent sterker dan de vloed
dan word ik stil;
U bent mijn God!
vind rust mijn ziel
in God alleen
ken Zijn kracht
vertrouw Hem en wees stil
Als de oceaan haar krachten toont
zweef ik met U hoog
boven de storm
Vader, U bent sterker dan de vloed
dan word ik stil;
U bent mijn God!

Onder de vleugels van de Heer zijn we veilig. Wat voelt dat goed, daar wil ik blijven.
Op mijn zoektocht naar dat beginlied van de dienst van vanmorgen stuitte ik op een ander heel mooi lied, dat ik graag nog aan jullie doorgeef. Het is een lied van Marco Borsato, gezongen door de bekende zangeres Kinga Bán. Kinga weet waar ze over zingt, want ze heeft zelf al jaren kanker en wordt steeds zieker. Ze zingt dit lied zo mooi.

'Kom maar bij Mij' : https://ikmisje.eo.nl/themas/muziek/songtekst-kom-mij

Kom maar bij mij
dan zet ik alles opzij
kom maar bij mij
huil lekker uit
en laat je tranen vrij

Zeg maar even niets
laat je ongedwongen gaan
stort je hart maar uit
en maak een einde aan je pijn

kom maar bij mij
slik nou je tranen niet door
want als je je uit hier zo bij mij
lucht dat je even op
dus kom maar even hier
en vertrouw me nou maar blind
open als een kind
misschien vergeet je je verdriet

hou me maar vast
en vertel me wat er is
ga je verdriet niet uit de weg
kom maar bij mij
voel je maar vrij
als je je pijn met me deelt
kom maar bij mij
ik droog je tranen
als je je openstelt

praat maar van je af
wat er met je is gebeurd
alles kan ik aan
dus als je wilt schuilen
kom maar bij mij

ik doe alles om je te troosten
wil een vriend voor je zijn
ik doe alles om je te helpen
ja dan deel ik de pijn

kom maar bij mij
kom in m'n armen

echt ik voel zo met je mee
kom maar bij mij
als je kunt delen
huilen we met z'n twee
praat maar van je af
wat er met je is gebeurd
alles kan ik aan

dus als je wilt schuilen
als je wilt huilen
kom maar bij mij
als je wilt schuilen kom maar bij mij

Op visie.eo.nl zegt zangeres Kinga over dit lied:
"Eigenlijk is de tekst van dit lied pure gospel: 'Kom maar bij Mij'. De tekst van dit lied is haast bovenmenselijk: ‘Kom maar bij mij, dan zet ik alles opzij. Alles kan ik aan’. Voor mijzelf spreekt dit lied echt over de agapè-liefde van God. Liefde van God voor ons, zonder dat hij direct iets terug verwacht. Onvoorwaardelijke liefde". 
Kinga vervolgt: "En ik weet dat Hij mee huilt als wij verdriet hebben. Wanneer ik me slecht voel en ik Jezus daarbij betrek, dan weet ik zeker: ik ben niet alleen. Dat heeft altijd een troostende werking. Alsof Hij echt naast me zit en zegt: 'Als je wilt huilen, kom maar bij Mij'


Dat is wat ook jij en ik mogen doen: naar de Heere Jezus gaan, om bij Hem te schuilen.
Hij zegt immers zelf: Kom tot mij, allen die vermoeid en belast zijt(bent) en Ik zal u rust geven.
Rust in Hem alleen.

Ik wens jullie deze rust toen, voor vandaag, voor deze week en voor alle dagen van je leven.
Liefs van Anja

4 opmerkingen:

  1. Heel mooi.
    Pas als ik het in vertrouwen aan God vertel komen voor het eerst de tranen. Bij Hem kan je echt jezelf zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten Emma, je mag jezelf zijn bij God. Je mag het uitschreeuwen als je wilt. Het maakt allemaal niet uit. Hij hoort je als je roept!

      Verwijderen