donderdag 19 juli 2018

Maak je geen zorgen






Hoe is het met jou? Maak jij je wel eens zorgen?
Ik wel. Maar dat is niet goed. In de Bijbel staat bijna 400 keer: 'Vrees niet!', 'wees niet bang!'
Weet je waarom? Omdat bang zijn een teken van wantrouwen is. Van de ander niet vertrouwen.
Als je veel van iemand houdt, ben je niet bang voor diegene. Dan vertrouw je hem of haar.

In 1 Johannes 4 vers 18 staat:
'Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit. De vrees houdt immers straf in, en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde.'

Ik hou erg van de boekjes van evangeliste Corrie ten Boom. Tijdens haar leven heeft zij zoveel goeds mogen doen en ook nu worden nog steeds zoveel mensen door haar woorden bemoedigd.
Eén van haar boekjes heet: 'Vertrouw op God'.
                                 

Hoofdstuk 1 van dit boekje begint met een recept tegen bezorgdheid. Beetje oud taalgebruik, maar de inhoud is zo mooi.  Ik wil dat vandaag graag aan jou doorgeven. Hier volgt het:

Recept tegen bezorgdheid

Waarom zou ik ontmoedigd zijn
en in de schaduw leven,
waarom mij eenzaam voelen,
nu Gods liefde me is gegeven
en ik aan Jezus toebehoor?
Hij is mij steeds nabij:
Zijn oog is op de musjes
en 'k weet: Hij ziet ook mij.

"Laat nimmer zijn uw hart ontrust",
zo spreekt Zijn stem vol liefde.
En, rustend op Zijn woord van trouw,
zeg 'k Hem al wat mij griefde;
al kan ik slechts een stapje zien,
mijn Leidsman blijft steeds Hij:
Zijn oog is op de musjes
en 'k weet: Hij ziet ook mij.

En word ik op de proef gesteld,
als wolken mij omringen,
als alle hoop verdwenen lijkt
en ik niet meer kan zingen,
dan ga ik steeds weer naar mijn Heer;
van zorg maakt Hij mij vrij.
Zijn oog is op de musjes en 'k weet:
Hij ziet ook mij.

Naar het Engels van F.D. Martin


Wat we hieruit mogen leren is dat we alles tegen God mogen zeggen. God is onze Vader, Redder en Vriend. Hij luistert graag naar ons en wil dat we Hem volkomen vertrouwen.
Ik heb zelf gemerkt wat een rust het geeft als  je dat mag doen. Vorige week was een week vol onrust, en strijd. Deze week is een week van rust en vrede. Ik heb gemerkt dat het gebed van andere gelovigen zo nodig is en dat we daar niet dankbaar genoeg voor kunnen zijn. We hebben elkaar nodig. Probeer je daarom te omringen met andere gelovigen, zodat je er niet alleen voor staat.
Ook heb ik geluisterd naar één van de mensen, die voor mij bidden. Hij gaf mij de raad om bevestiging te vragen over dingen waarvan we menen dat God die op ons hart legt. Als die dan komt, dan zal het duidelijk worden wat we mogen doen. En zal het bij wijze van spreken 'aan komen waaien'. God zal er zelf voor zorgen, bedoel ik hiermee. We mogen al onze zorgen, maar ook onze plannen en toekomstdromen aan God geven. En ze daar laten.

Ik voelde zo duidelijk, dat dit echt de enige manier is om rust te krijgen! Ik moest alles wel overgeven. Ik wist het zelf niet meer en er was overal strijd. Daarom heb ik alles opgenoemd en 1 voor 1 aan God gegeven. En daar liggen al die dingen nog steeds. En het bevalt goed!

Weet je wat nu zo mooi is? Ik ervaar nu echt volkomen rust. En ik voel me ook fysiek alsof ik net hersteld ben van 1 of andere ziekte. Ik voel me soort van nieuw en zo fit als wat!
Heer, dank U wel, U bent echt een geweldige God. Ik aanbid u en prijs Uw Naam!

Dit refrein van Opwekking 763 zit nu in mijn hoofd:

O mijn Heer, ik heb U nodig;
elk moment, zo nodig.
U pleit voor mij, U spreekt mij vrij.
O God, ’k heb U nodig.

Jij en ik, we hebben Hem nodig, we kunnen het niet alleen! Geef je lasten aan Hem! Kun je dat niet, vraag Hem om leiding van Zijn Heilige Geest. Hij leert het je!

Ken je Jezus nog niet? Misschien geen behoefte aan gehad tot nu toe of er niet in opgevoed? Hoe dan ook, het is jouw keus of je daar vandaag nog iets aan wilt doen. Je mag vandaag nog voor Jezus kiezen. Ik vertel je graag hoe je dat kunt doen en wat je dan kunt bidden. Stuur gerust een berichtje.
Ken je Jezus wel? Dat is geweldig! Dan ben je gered en veilig. Blijf dicht bij Hem!

Ik wens jou een fijne avond en Gods zegen en vrede.
Liefs van Anja



4 opmerkingen:

  1. Wat een mooie en leerzame blog, en voor mij de bevestiging.
    Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen Danielle, ik wens je veel vertrouwen en overgave toe. Groetjes hoor!

      Verwijderen
  2. Prachtig dat lied uit corrie's boekje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hè! Ik vind het zo bijzonder dat zij zo lang na haar dood nog zoveel mensen tot zegen is!

      Verwijderen