dinsdag 3 juli 2018

In de stilte






Dit is 1 van mijn lievelingsplekjes. Sinds kort hoor. Ik heb er welgeteld 1 keer een tijd gezeten en ben er daarna met een zusje (in Christus) heen geweest. Alleen was het toen veel te heet en zijn we achter het bankje in het gras gaan zitten :) Ik denk dat ik hier nog vaak heen ga!

Heerlijk, in de rust. Alleen met God. Fantastisch is dat, vind ik. Heb jij ook zo'n plek? In de stilte, waar je alleen met God bent?




Elia's strijd
In de Bijbel staat een prachtig verhaal rondom het woord 'stilte'. Het is het verhaal uit 1 Koningen 19.
Het wordt vooraf gegaan door het verhaal, wat ik jullie eerst wil vertellen:
Elia heeft net alle profeten van de afgod Baäl gedood. De vrouw van koning Achab, Izebel heet ze, is hier woest om. Ze stuurt Elia bericht dat hij binnen een dag ook dood zal zijn. Oei...., dat is schrikken! Vluchten denkt Elia en snel ook, de woestijn in! Moedeloos valt hij uiteindelijk onder een bremstruik neer en verlangt enkel te mogen sterven.
Dan komt er een engel, die raakt hem aan en zegt: "Sta op, eet."
Elia eet van de koek en drinkt van het water. (dat staat daar zomaar ineens) Zo, nu is hij zeker wel blij? Je zal maar aangeraakt worden door een engel? Dat is toch een heel bijzonder voorrecht? Wow, het zal je maar gebeuren!
Maar nee, niet te geloven...... de Bijbel zegt ons: 'Hij at en dronk en ging vervolgens weer liggen.'
Snap je dat nou? Ach ja, ik denk, als je wel eens depressief bent geweest of bent, dat je Elia wel begrijpt. Hij is zo moedeloos.
Maar we hebben te maken met een ongelofelijk geduldig God, vergeet dat nooit! De engel komt gewoon nog een keer, raakt hem aan en zegt: "Sta op en eet, want de weg zou voor u teveel zijn."
'Toen stond Elia op, at en dronk, en liep door de kracht van dat voedsel veertig dagen en veertig nachten.'
Wow, wat een verhaal hè! God zorgt voor zijn vermoeide, depressieve, moedeloze kind(eren)!
Een les, die ik uit dit Bijbelgedeelte leer, is dat nadat je iets 'groots' voor God heb mogen doen, er ook weer strijd te verwachten is. De tegenstander is niet blij met de kracht van God, die in ons vrij komt en zal alles op alles zetten om ons te laten stoppen. Dat zal echter niet gebeuren! Jezus is namelijk overwinnaar!

De HEERE verschijnt in de stilte
Na die 40 dagen (Elia is in die tijd helemaal door de woestijn tot aan de berg Horeb gelopen) gaat Elia een grot in en overnacht daar. Dan gebeurt er iets bijzonders: De HEERE, Jehova, komt tot hem en spreekt tot hem. Ik vind het heel bijzonder, dat dit pas na 40 dagen en nachten gebeurt. Toen Elia in volledige rust was gekomen. In volledige stilte. Dat is zo bijzonder! Het duurt soms even voor we voldoende stil zijn, om Gods stem te kunnen verstaan. Dat mogen we hieruit leren. Geef daarom niet te snel op! Misschien is vasten wel een heel goed idee om zo in de stilte te mogen komen. Veertig dagen hoeft niet, misschien een week of 10 dagen? Een tijd terug heb ik het zelf voor het eerst gedaan en het viel me zo mee. Ik dacht het nog geen dag vol te houden, maar door Zijn kracht lukte het 10 dagen, terwijl ik er maar 7 van plan was! Dank aan onze sterke God!

De HEERE vraagt Elia wat hij daar doet. Mooi hè, gewoon een gesprek als van man tot man, zo persoonlijk en intiem. Elia uit zijn gevoelens en zegt: "Ik heb me voor U ingezet en kijk nu eens, ik ben alleen overgebleven en ze willen mij nog doden ook!" Elia zit daar echt mee!
De HEERE gebiedt Elia op de berg te gaan staan, voor Zijn aangezicht. Dan gebeurt er iets heel krachtigs: de HEERE gaat voorbij en een grote en sterke wind gaat voor hem uit. De Bijbel zegt dan: "Maar de HEERE was niet in de wind." Niet in de wind.
Dan komt er een aardbeving, maar ook daarin is de HEERE niet. Niet in de aardbeving.
Vervolgens is er een vuur, maar de HEERE was ook daarin niet. Niet in het vuur.
Dan komt het........

'En na het vuur kwam het suizen van een zachte stilte.'

Nieuwe bediening
Die zachte stilte doet iets met Elia. Er staat, dat hij zijn gezicht met zijn mantel omwikkelde en dat hij in de ingang van de grot gaat staan. Weg van de berg, waar de heerlijkheid van de HEERE is. Elia voelt dat de HEERE in het suizen van die zachte stilte is. Hij is vol ontzag en durft niet op de berg te blijven. Ook bedekt hij zijn gezicht.
Weer vraagt de HEERE: "Wat doe je hier, Elia?" Wat een geduld hè, heeft onze God!
Wéér zegt Elia dat hij zich heeft ingezet voor de Heere en dat hij nu helemaal alleen is overgebleven en dat ze hem willen doden. En hij heeft net de heerlijkheid van God langs zien komen! Elia zit wel heel, heel diep in de put en zo kan dat zijn in het leven. Hier heb je het voorbeeld. Zo kan het gewoon zijn in het leven, dat je er zó doorheen zit, dat je zó ontzettend moedeloos en teleurgesteld bent. Schep moed uit het verhaal van Elia! Kijk naar Gods oneindig geduld met hem! Keer op keer mocht hij zijn verhaal doen, de Heere wordt niet moe van het luisteren naar jouw verhaal, echt niet. Gooi het eruit, en weer en weer. Hij voelt met je mee. Hij geeft je er alle ruimte voor.

Dan doet God iets geweldigs, iets echt geweldigs! ik krijg gewoon kippenvel nu ik dit opschrijf. God praat niet een beetje mee met Elia, zo van: Je hebt gelijk hoor, het valt allemaal niet mee. God luistert geduldig, maar dan..... Dan geeft hij die moedeloze Elia een nieuwe bediening!! Want: in onze zwakheid, openbaart Hij zijn enorme kracht! God zegt: "Elia, ga terug, richting woestijn en zalf Hazaël tot koning over Syrië en zalf Jehu tot koning over Israël. En zalf Elisa tot profeet in jouw plaats." God zegt ook nog iets over de toekomst en dan komt ook de bemoediging: God belooft dat Hij er in Israël 7000 zal overlaten, die de knieën voor Baäl niet gebogen hebben. Kijk aan, Elia is dus zeker niet alleen overgebleven!

Volgen zonder vragen
Geen woord lezen we daarna meer over moedeloosheid. Elia gaat eenvoudigweg op weg. Hij mag volgen zonder vragen. En dat is nu net wat wij ook mogen. Volgen zonder vragen. Op weg gaan. Jezus volgen. Hij baant een weg, waar wij geen weg meer zien. Hij doet dat. En wij horen Zijn stem en volgen Hem. Onvoorwaardelijk.
Ik begon met jullie 1 van mijn stilteplekjes te laten zien. In de stilte zullen we Zijn stem horen. Als we volkomen tot rust zijn gekomen. Ik wil jou vragen: zou je daar eens je best voor willen doen, om volkomen stil te worden voor Hem? Zou je dat willen? Het is het echt waard! Tijdens het vasten, heb ik zelf voor het eerst een heel gesprek met God mogen hebben. Ik ervoer zo, dat God echt terug praat. via gedachten in je hart of woorden uit Zijn woord. Jij mag vragen en Hij antwoordt in je hart. Hij wil met jou praten als met een vriend of vriendin. Echt waar! De Bijbel zegt het: De schapen horen Mijn stem." Ik gun je dat zo!

Zoek de stilte eens op en ontdek hoe heerlijk het is. Natuurlijk is een stille plaats in huis ook goed, een 'binnenkamer'. Het mag op jouw manier! Maar zoek God in de stilte en je zal Hem zeker vinden!
Ik wens je van harte Gods zegen toe!
Liefs van mij hoor! En laat gerust wat van je horen. Ook als je misschien hulp of steun nodig hebt!












4 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven Anja. De beste kuur tegen stress voor is Elia's kuur: eet, rust en roep tot God.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Aritha! en ja idd, er staan zoveel lessen voor ons in Gods Woord hè! :)

      Verwijderen
  2. Wat ik zo mooi vind is dat Elia dacht dat hij alleen over gebleven was, maar God zegt hem dat er 7000 mensen zijn die de knieën niet voor Baäl gebogen hebben.
    Wat een bemoediging voor Elia!
    Dat geldt ook voor ons, wij worden ook vaak in moeilijke tijden bemoedigd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, da's zeker een bemoediging! En idd, op de momenten, dat we het het hardst nodig hebben, is God daar, wat een liefde hè!

      Verwijderen