maandag 22 oktober 2018

Ik ZEGEN je




                                        


Lieve allemaal,
Vandaag trekt bovenstaand boek mijn aandacht. Ik kocht het voor 70 cent bij de kringloop, maar vind het eigenlijk wel een mooie vondst. De titel spreekt mij aan. Jou ook?

Ik ZEGEN je

Dat klinkt zo mooi, zo gunnend. Ik ontvang graag een zegen. In onze gemeente wordt vaak gezegd: "Ontvang de zegen en zegen ook elkaar." Dat vind ik ook mooi. Al snap ik eigenlijk niet hoe dat allebei in één en hetzelfde ogenblik kan. Ik draai mijn handen om, om te kunnen ontvangen, maar moet ze tegelijkertijd opheffen om de ander te zegenen. Dat lukt natuurlijk niet. Maar afijn, na elkaar kan ook natuurlijk.

'Ik ZEGEN je' is geschreven door vader en dochter, Willem en Renée de Vink. Dat vind ik nou ook zo mooi, een vader en een dochter, die samen een boek schrijven. Wow, als je zo'n band met je vader mag hebben, dat je zoiets samen kunt doen!
In de inleiding legt Willem uit wat zegenen inhoudt. Ik citeer:

'Zegenen betekent goede woorden uitspreken, die van invloed zullen zijn in ons dagelijks leven. Wie kan dat beter dan de Heere God? Hij wil niets liever dan ons zegenen, dus waarom zouden we Zijn woorden niet gretig aanvaarden? Het schenkt ons een enorme verrijking, heerlijke voldoening en groot plezier om Zijn zegen te ontvangen en te zien wat die uitwerkt. En het strekt Hem tot eer. Dus als Hij zegt: "Ik geef je Mijn zegen", zeg je volmondig: "Graag!"

Mooi hè!

Zegenen in de Bijbel
Zegenen gebeurde al in het Oude Testament, onder het oude verbond. Dat betekent in de tijd vóór Jezus lijden en sterven. De tijd erna noemen we de tijd van het nieuwe verbond. (daarover lezen we in het Nieuwe Testament) Het nieuwe verbond ging pas echt in toen Jezus stierf. Toen scheurde ook het voorhangsel in de tempel. Dat voorhangsel symboliseerde Jezus. Daarachter was het Heilige der Heilige, de plaats van de onmiddelijke aanwezigheid van God de Vader. Niemand kon daar komen, alleen de hogepriester één keer per jaar. Op het moment, dat Jezus stierf ontstond er een geopende toegang tot de Vader. Vanaf dat moment delen de gelovigen ook in Jezus' Priesterschap.
Jezus noemt het nieuwe verbond ook zelf in Lukas 22:20, waar Hij het Heilig Avondmaal instelt met de woorden: "Deze drinkbeker is het nieuwe verbond in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt."
Ten tijde van het oude verbond was zegenen de taak van de priesters. Dat is na Jezus' dood veranderd. Offers waren toen ook niet meer nodig, want Jezus was het offerlam, waar alle offers uit het oude verbond heen wezen.
In 1 Petrus 2 vers 9 staat dat elke gelovige nu priester is:

'Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God zich tot Zijn eigendom maakte, opdat u de deugden zou verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht.'

Dat betekent dat wij als gelovigen anderen mogen zegenen. Zelf doe ik het regelmatig. Ik vind het heerlijk om goede woorden over mensen uit te spreken in geloof dat God ze gaat waarmaken.
Doe jij het ook weleens of ben je dit niet gewend, het er niet mee eens dat het mag of er misschien gewoon wat huiverig voor?

Hieronder neem ik één van de 40 zegeningen over uit 'Ik ZEGEN je'.  Naast elke wens staat trouwens ook een portret in zwart-wit. Ook al zo mooi. Allemaal portretten van heel verschillende, unieke mensen. Die geroepen worden door God. Hij wil het behoud van een ieder, twijfel daar nooit aan! Als jij nog niet gelooft, dan roept Hij vandaag ook jou! Als je Jezus aanvaart als jouw Verlosser, dan neemt God de Vader jou aan als Zijn kind. En dan wil Hij ook jou heel graag zegenen!
Hier volgt de zegen uit 'Ik ZEGEN je' :


'Ik wens niets voor jou - Ik zegen je.
In Mijn zegen schenk Ik je goede woorden, die Ik waar zal maken ook.
Want niets van wat Ik zeg is waardeloos, en niets wat ik zegen blijft verstoken van Mijn goedheid.
Zo zegen Ik je met Mijn Vaderliefde, die jou bevestigt, verblijdt en verzadigt, waardoor je in heel je wezen weet dat je er mag zijn, altijd en eeuwig.
Ik zegen je met Mijn genade, de genade, die Jezus beschikbaar heeft gesteld, zijn onverdiende gunst en glans en voorspoed op alle dingen van je leven.
Ik zegen je met de bijstand en de kracht van Mijn Geest, die in je woont met Mijn liefde, begeleiding en bemoediging en die je vult, zodat je blijft overstromen.
Zo zegen Ik je, nu, elke dag en altijd.'




Dit bijzondere boek is voor maar 4,95 euro te koop bij The Grace Factory Shop. Zie ook www.willemvink.nl

Gods zegen voor jou!

Liefs van Anja








10 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven. Ik houd van lezen over boeken en kringloopvondsten :-) Wat hebben wij toch met boeken, haha.

    Als het over zegen gaat denk ook aan deze tekst: 'Vergeldt niet kwaad voor kwaad, of schelden voor schelden, maar zegent daarentegen; wetende, dat gij daartoe geroepen zijt, opdat gij zegening zoudt beërven (1 Petrus 3:9).

    Ik leer dat ik geroepen ben om een zegen te zijn. Niet alleen passief, maar ook actief. Anderen te zegenen met liefde en te bemoedigen. Voor hen te bidden als ze me verdacht maken of over me roddelen. Dat!

    Dank je wel voor je blog. Het leverde me weer leuke zoekopdrachten op. Zo van: kan iemand jou vervloeken als je bij God hoort? Ik denk het niet. Bileam kon Israel niet vervloeken want Israel was door God gezegend. Veel denkstof na jouw blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Aritha, dank voor je mooie reactie! En ja, die boeken hè, das echt een soort gezonde verslaving :)

      Dankjewel voor de tekst uit 1 Petrus! Zo mooi, daar had ik nog niet aan gedacht. Vervloeken kan denk ik wel hoor, maar het kan jou alleen geen kwaad doen, omdat je beschermd bent door het bloed van Christus. Soms kom je in bevrijdingspastoraat wel tegen, dat mensen last hebben van vloeken/negateve woorden die in het verleden over hen zijn uitgesproken. Die moeten dan in Jezus' naam verbroken worden. Ik heb daarover een heel boek: Zegen of vloek van Derek Prince. Over de kracht van woorden gaat dat. Zou je dat willen hebben? ik heb het namelijk dubbel en wil het gerust opsturen.

      Mooi dat je anderen zil zegenen met liefde en hen wil bemoedigen! Bidden voor je tegenstanders, tja, moeilijk hè, maar God geeft de kracht ervoor!

      Ik hoor wel weer van je. Fijne avond en groetjes!

      Verwijderen
  2. Wat een mooi boekje en wat een heerlijke boodschap! Ik bid graag voor anderen en daarbij zegen ik hen ook. Positief aan iemand denken kan al een zegen zijn. Het actief uitspreken is nog beter want de Heer hoort het. Ik moet denken bij zegen ontvangen en tegelijk uitspreken aan de knuffel. De knuffel is wederzijds. Terwijl je hem ontvangt deel je hem ook weer uit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je mooie reactie Anne! En fijn dat je bidt voor anderen en hen ook zegent. En dan die knuffel, daar heb ik nog nooit aan gedacht, maar als ik erover denk is het waar! Echt wederzijds, een blijk van liefde en dus eigenlijk ook een zegen. Zo bijzonder hoe we dingen van elkaar mogen leren via onze blogs hè. Dankjewel hoor en fjne avond nog!

      Verwijderen
  3. Ik heb 'm in de kast staan, zal 'm ook maar eens gaan lezen binnenkort.
    Mooi blog, wat is zegenen toch mooi.
    Ik ken het wel maar kom het in de praktijk niet veel tegen, zou best mooi zijn om dit meer te doen en te ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Danielle voor je fijne reactie en wat leuk, dat jij dit boekje ook hebt. Ik deed het vanmorgen open en las precies een zegen, die toepasselijk was voor mij op dat moment. Dat was de eigenlijke aanleiding, dat ik het boekje eens wat beter ging bekijken ;) En ik geloof, dat God jouw verlangen kent hoor en zeker zegen op je pad gaat brengen en ook de gelegenheden om het zelf te doen. Groetjes weer hoor!

      Verwijderen
  4. Mooi om te lezen. Ik zegen mijn kinderen vaak, maar merk dat ik het nog wel lastig vind naar anderen toe. Wel mooi om steeds meer te mogen gaan doen. Zegenen en tot zegen zijn. Dank je wel voor deze blog over zegenen. En volgens mij ga ik zelf ook maar eens wat vaker naar de kringloop 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Johanneke! Wat goed om te horen, dat je je kinderen vaak zegent, denk ook dat dat de prioriteit mag hebben. Ik wil dat eigenlijk ook gaan doen, maar merk dat ik het lastig vind omdat ze al volwassen zijn en dat mogelijk gek vinden. Maar misschien moet ik over die schroom heenstappen. Ik vind het bij anderen juist makkelijker, omdat het verder weg en daardoor minder eng is denk ik. En haha, ja moet je doen de kringloop :) Voor mij is het echt ontspanning, ik kom helemaal tot rust door een uurtje neuzen tussen de oude spullen. Fijne avond hoor en groetjes!

      Verwijderen
  5. Dit is iets wat ik graag doe of vaak zeg God zegen je, wij gebruiken dit zoveel in onze gemeenschap wij bidden en vasten ook voor elkaar. Deze maand vasten alle zusters elke dag (elk om beurt 1 dag zodat heel de maand gevast word voor hetzelfde ) tegen halloween. Soms maken we ook lotjes die we trekken en de naam die je trekt van een zuster daarvoor moet je bidden en vasten. Natuurlijk ook voor die die je zelf wil maar zo steunen we elkaar. Ik vind het ook belangrijk om altijd het mooie in iemand te spreken bv ik geef enorm graag complimentjes maar dat is omdat ik heel snel het goede opmerk in een persoon en dat is iets wat God mij geeft want als mens ben ik niets. En iedereen heeft iets wat God gegeven heeft iets wat je uniek maakt in Zijn werk. Prachtige blog 😘🌸

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Olivia, dankjewel voor je mooie reactie! Fijn om te horen, dat zegenen voor jou/jullie heel normaal is. En wat mooi, bidden en vasten voor elkaar! Ik heb het vasten ook ontdekt. Nu een paar keer gedaan en echt gemerkt, dat God het zegent. Ik wil het volgende week ook graag weer doen, voor ik met een zus naar een bevrijdingsconferentie ga. Erg mooi dat jullie elkaar zo steunen! En ook dat God jou heeft geleerd positieve woorden uit te spreken naar mensen toe, dat is zo waardevol en mooi. Ik geloof zeker, dat God jou zegent en zal zegenen! Liefs van mij!

      Verwijderen