maandag 15 oktober 2018

Vandaag een nadenkertje...





   
Vanavond aan tafel lazen wij een stukje uit Johannes 6. Heel bekend, maar toch triggerde het mij...

Hier volgen enkele verzen, vanaf vers 37:
Daar zegt Jezus:

"Alles wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen; en wie tot Mij komt, zal ik beslist niet uitwerpen. 
Want Ik ben uit de hemel neergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar de wil van Hem, die Mij gezonden heeft. 
En dit is de wil van de Vader, die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag. 
En dit is de wil van Hem, die Mij gezonden heeft, dat ieder die de Zoon ziet en in hem gelooft, eeuwig leven heeft en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag."

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe jullie deze teksten nu lezen en interpreteren. Het wordt vaak zo makkelijk gezegd, dat er staat: "Wie tot Mij komt, zal ik beslist niet uitwerpen", of "geenszins uitwerpen", volgens de Statenvertaling (waarmee ik opgroeide) Maar er staat dus nog iets voor:
"Alles wat de Vader mij geeft...."
Later komt dat terug in vers 37: "Alles wat de Vader mij geeft...."
Heb jij bijvoorbeeld wel eens gedacht: "En wat, als de Vader mij nou niet aan Jezus heeft gegeven? Dan zal ik dus ook niet komen."
Of: "Ik ben gekomen, dus blijkbaar heeft de Vader mij aan Jezus gegeven."

Mag je zulke gedachtes hebben, denk jij?
Of zou je beter maar in je hoofd kunnen prenten, wat staat in vers 40:
' ieder die de Zoon ziet en in Hem gelooft, heeft eeuwig leven.' ??

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Liefs en groetjes van mij,
Anja


                       

10 opmerkingen:

  1. Ik denk dat de Vader alle mensen aan Jezus heeft gegeven, Hij wil niet dat er ook maar iemand verloren gaat (2 Petr.3:9) de keuze is aan de mens. Degene die Jezus aanneemt wordt niet uitgeworpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Danielle. Je hebt gelijk denk ik, ook gezien Johannes 3 vers 16.

      Verwijderen
  2. Ik denk dat je het zo kunt lezen: God weet al wie voor Hem zal kiezen en die mensen horen bij Jezus (worden gegeven). Verder sluit ik me bij Danielle aan. We hebben een eigen verantwoording hierin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Anne! Ik denk dat het belangrijkste is, dat God niet wilde dat ook maar iemand verloren zou gaan. Dus ja, dan kom je ook vanzelf weer op die eigen verantwoording uit idd.

      Verwijderen
  3. Denk dat Jezus het hier aftekent tegen de mensen die Hem zien maar hem afwijzen. De gesprekspartners van dit moment. Zij proberen Hem te vangen en hij ontwijkt en raakt: Alles Wat de Vader mij geeft zal tot mij komen. Misschien zit daar zelfs in: en jullie zullen ook ooit geloven wie ik ben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Chiel voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt. Mooi eigenlijk hè, dat laatste. Dat zou goed kunnen denk ik, dat Jezus dat daar open houdt. Eigenlijk wel heel waardevol zie ik nu om zo'n tekst eens goed te overdenken.

      Verwijderen
  4. Jouw tekst (serieus dezelfde) was de aanleiding van mijn Bijbelstudietip nummer 5. Je kunt de achtergrond lezen in mijn blog van afgelopen zaterdag.

    Het is voor mij ooit een struikelblog geweest in de periode dat ik tot geloof kwam, heel lang geleden. Ik had toen een boek en wat ik daar in las heeft me goed geholpen om het allemaal op de juiste manier te zien. Later ben ik nog eens tegen deze tekst aangelopen maar dan op een andere manier...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, das wel heel bijzonder Aritha! en ja, ik kan me voorstellen dat je met deze tekst hebt geworsteld hoor. Maar fijn, dat je er licht over gekregen hebt toen! Ik ben blij met jouw Bijbelleestips hoor! al was ik wel even vergeten om te bidden terwijl ik Bijbel las.... maar misschien is het ook niet erg. Ik bid natuurlijk wel en God weet sowieso al wat we nodig hebben.

      Verwijderen
  5. Deze tekst bevat een tegenstrijdigheid. Vandaar ook het dilemma en strijd die deze tekst kan opleveren. Zelf geloof ik dat God iedereen in deze huidige bedeling op het oog heeft; Efeze 1: 4. Maar inderdaad wij mogen op deze roep ingaan, zodat wij dit ook gaan begrijpen en toe kunnen eigenen.
    In het Johannes evangelie was dit anders. Daar kwam Christus tot de zijnen, die God de Vader Hem gegeven had, en zij hebben Hem op dat moment niet aangenomen; Johannes 1: 11. De zijnen dat zijn de Israëlieten. Zij zullen dat later wel doen, in de toekomst wanneer zij zien wie zij doorstoken hebben; Openbaring 1: 7.
    We moeten deze tekst dus lezen in zijn verband en plaatsen in het tijdperk waarin dit geschreven is. Dat was de bedeling waarin het Koninkrijk werd aangekondigd. En dat Koninkrijk is uitgesteld, wij leven nu in het tijdperk waarin God Het Lichaam van Christus vormt, maar dit Koninkrijk zal er komen.
    Het heeft een paar dagen geduurd voor ik onder woorden kon brengen wat ik meende te mogen antwoorden. De vorige reacties hebben daarbij geholpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je duidelijke uiteenzetting Rinske! Ik ben het met je eens, dat we deze tekst in zijn verband moeten lezen, zie ook mijn vervolg op deze blog. En mooi die tekst, die jij hierbij noemt: Joh. 1:11. Verhelderend!

      Verwijderen