dinsdag 17 augustus 2021

Bemoedigend beeld van de vliegende/zwevende arend

 



Zulke bekende teksten zijn het , maar toch raken ze mij vandaag weer. Lees je mee?:

Hij geeft de vermoeide kracht en Hij vermeerdert de sterkte van wie geen krachten heeft.
Jongeren zullen moe en afgemat worden,
jonge mannen zullen zeker struikelen,
maar wie de HEERE verwachten, zullen hun kracht vernieuwen,
zij zullen hun vleugels uitslaan als arenden,
zij zullen snel lopen en niet afgemat worden,
zij zullen lopen en niet moe worden.
Jesaja 40: 29-31

Zie je wat er staat voor degene die de HEERE verwacht, dat wil zeggen: die aan Zijn beloftes vasthoudt?
Die zal eindeloos nieuwe kracht krijgen!!
Is dat niet een heerlijk woord voor vandaag?

Ik vertrouw op mijn God, ook al voel ik me soms toch wat bezwaard, bezorgd, moe, terneergeslagen en verward. Ik geef het niet op, want ik weet in wie ik geloof. Dat is in een God die zo trouw is en niet kan liegen. Hij doet wat Hij belooft.
En wat belooft Hij mij?
Nou, dat ik mijn vleugels zal uitslaan als een arend. Weet je wel wat een mooi beeld dit is? Kijk maar eens naar de foto. Zie die majestueuze arend daar heerlijk zweven. Weet je wat me opvalt trouwens? Dat het een arend is, geen musje, merel of spreeuw, die een beetje hupt en af en toe een stukje vliegt. Nee, het is een AREND. Een koninklijke vogel, die bestemd is voor grote hoogtes.

WOW! Zo ziet God ook jou en mij!

Als jij zal volharden in het de HEERE verwachten en Hem blijft vertrouwen, dan geldt dit ook voor jou. Dan zal jij je vleugels uitslaan als een arend. Jij zal zelf ook iets moeten doen, o ja. Het is niet zo van: God moet het doen en ik wacht maar af. Nee, jij moet je vleugels spreiden en opstijgen. Jij moet vliegen (de eerste stap zetten) en je daarna overgeven aan de wind (de Geest!). Als je eenmaal vliegt, dan gaat tie goed! De Geest neemt de leiding en jij mag heerlijk zweven, net als die arend. Wat een rust!

Ik voel het gewoon op dit moment. Die rust, die stilte, die zachte kalmte. Die overgave.

De arend vliegt vaak alleen en in stilte. Hij is alert op warme luchtstromen en vindt hij er eentje, dan vliegt hij erin en begint het zweven opnieuw. Hij moet dus wel steeds even doorstoten tot in een volgende warme luchtstroom. En is dat ook bij ons niet zo? God wil ons steeds naar een nieuwe geloofshoogte brengen en dat vraagt stappen van ons. Beslissingen durven nemen, die voet over boord durven zetten op het water, richting iets nieuws.
En dan heerlijk zweven op de wind van de Geest. Je mee laten voeren naar nieuwe oorden en bestemmingen. Een Amerikaanse zeearend vliegt van elk uur slechts ongeveer 2 minuten, de rest zweeft hij. Mooi hè!

Maar dan gaat het stormen! Hoe moet dat nu, de wind, o de wind? Die houdt gigantisch tegen, toch?
Maar nee, dat is juist niet zo. De arend gebruikt de wind om juist nog hoger te komen! Boven de storm uit! Hij gebruikt de tegenstand om zich te laten uittillen ver boven de storm. En daar, ver boven alles verheven, vliegt hij vrolijk verder.

Dit is toch geweldig?!

Dit is wat onze God voor ons heeft. Wij zullen snel lopen en niet moe worden. Niets zal ons deren. Ja misschien even, maar dan brengt het ons hoger en verder, dan we ooit hadden kunnen denken. Ik zie hier enorm naar uit en ik zie het ook al. Het is niet altijd makkelijk, o nee. Maar alles wat ons overkomt, wordt door God gebruikt om ons hoger en verder te brengen.
Het valt me op dat Gods Woord zo'n eenheid is. Want is dit niet hetzelfde als dat God onze voeten op een rots zet? Hoog boven alles om ons heen laat Hij ons uitkijken. Hij richt de tafel aan voor het oog van onze tegenstanders. Hij verhoogt ons!
Hij maakt ons onaantastbaar.

Ik dank God voor Zijn wijsheid, Zijn almacht, Zijn trouw, Zijn onmetelijke liefde en voor nog zoveel meer. Hij is bezig om mij te verhogen en ik vertrouw op Hem. En zo mag ook jij dit voor jezelf geloven en op God vertrouwen.
Wees gezegend in Jezus' Naam.
Fijne dag en liefs van Anja
❤❤❤

Geen opmerkingen:

Een reactie posten