dinsdag 17 augustus 2021

Toekomst en hoop

 




Vandaag verdiepen we ons in de tekst uit Jesaja 55, over dat Gods wegen en gedachten hoger zijn dan de onze. Het is mijn ervaring dat deze tekst meestal gebruikt wordt in gevallen dat iets in ons leven anders gaat dan gehoopt. Dan willen we hiermee zeggen, dat God het beter weet dan wij. Dat Hij een ander plan heeft. En dat kan natuurlijk zo zijn, maar wordt in deze tekst niet bedoeld.

En dat vind ik bemoedigend! Het is namelijk, vind ik, helemaal niet zo leuk om deze tekst te horen, zoals eerder genoemd. Dan ben ik geneigd te denken: o, ik had het weer eens fout of zoiets. Terwijl ik beslist niet denk, dat God wil, dat ik dat denk. Tenslotte is Hij het Zelf die verlangens en ideeën in mijn hart legt. Hij is het Zelf die mij stimuleert om uit te stappen. Hij is niet belerend en staat niet gereed met dat vingertje als de uitkomst of dat waar wij naar uitzien even uitblijft. Nee, zo is God absoluut niet.

Nu terug naar Jesaja 55. Boven dit hoofdstuk staat: 'Uitnodiging tot het heil' en dat is nu precies waar het om gaat! Het is een oproep om de HEERE te zoeken terwijl Hij te vinden is, een oproep tot bekering.
'want onze God vergeeft veelvuldig', staat er vervolgens.
En dan komen die teksten, die vaak in verkeerd verband worden aangehaald:

Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten,
en uw wegen zijn niet Mijn wegen,
spreekt de HEERE.
Want zoals de hemel hoger is dan de aarde,
zo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen
en Mijn gedachten dan uw gedachten.

Weet je wat hiermee wordt bedoeld?
Dat de gedachten van een onbekeerd mens zo totaal en volkomen als het maar zijn kan, afwijken van Gods gedachten! De gedachten van een onbekeerd mens draaien om zichzelf en om zijn eigen geluk. Maar dat is niet te vinden buiten Christus. Nooit!
En dan zegt God tegen zo'n mens: weet dat Mijn gedachten zoveel hoger gaan dan de jouwe. Ik wil het beste voor jou, er is zoveel meer!

Ik dit verband moet je ook Jeremia 29:11 lezen, waar staat:

Ik immers, Ik ken de gedachten die Ik over u koester,
spreekt de HEERE,
Het zijn gedachten van vrede en niet van kwaad,
namelijk om u toekomst en hoop te geven.

God roept er toe op om de dingen te zoeken die boven zijn. Om je op God te richten. Tegen de goddeloze zegt Hij: verlaat je weg, bekeer je, dan zal God Zich over je ontfermen! (vers 7) Want Hij koestert zulke goed gedachten over jou, dat kun je je niet voorstellen. Hij heeft een toekomst en hoop voor je. Hij heeft het beste met je voor.
Deze teksten mag je daarom voortaan gebruiken als je mensen over Jezus vertelt! ❤
Dan kun je hen erop wijzen, dat Gods wegen en gedachten zo anders zijn dan die van ons mensen van nature. Het is hemels tegenover aards. God wil ons laten uitstijgen boven het aardse en ons laten zien wat Hij voor ons heeft. Niet dat het aardse er niet toe doet, maar ook al is het er niet, dan nog hebben we onze God. Dan nog hebben we een toekomst en hoop, dat is het geheim!

Ik zegen jou met open ogen en open oren, zodat je de geheimenissen die in Gods Woord verborgen liggen mag zien en horen. Er is zo'n rijkdom in God en in Zijn Woord!
Wees gezegend in Jezus' Naam!
Liefs en groetjes van Anja

❤❤❤

Geen opmerkingen:

Een reactie posten