zaterdag 17 juli 2021

Overvloedige zegen

 




Soms durf ik dingen bijna niet op te schrijven, merk ik. Ook omdat ik de indruk heb, dat ik dingen 'zie' die anderen niet zien. En ze dat dan mogelijk raar zullen vinden of zelfs afkeuren. Ik heb daar vanmorgen ook even last van. Maar toch is er meteen ook een indruk, dat ik gewoon mijn hart moet en mag volgen. Maar tegelijkertijd mag ik ook onderzoeken wat ik nou precies zie. En dat gedaan hebbende, kom ik tot de conclusie, dat ik dingen zie met mijn geestelijke ogen. Ik zie ze in mijn geest.

Ik lees in Hebreeën 5 vers 11-14 over de geestelijke zintuigen. De gelovigen worden vermaand, omdat ze traag geworden zijn in het horen. Ze hadden, gelet op de tijd, al leraars moeten zijn en nu hebben ze zelf weer iemand nodig die hen onderwijst in de grondbeginselen van de woorden van God. Ze leven nog van melk, terwijl ze al aan het vaste voedsel toe zouden moeten zijn. Dat is er voor degenen die hun zintuigen door het gebruik ervan geoefend hebben om te kunnen onderscheiden tussen goed en kwaad.
En dan volgt er een heel rijtje van dingen die nog horen bij de 'melk' en waarvan de auteur zegt: laten we die laten rusten en doorgaan tot de volmaaktheid! Er is meer, zie je het hier nu zwart op wit staan? Wow!

De auteur zegt: Laten we doorgaan tot de volmaaktheid, zonder opnieuw het fundament te leggen van:
- bekering van dode werken
- geloof in God
- de leer van dopen
- de leer van de handoplegging
- de leer van de opstanding van de doden
- de leer van het eeuwig oordeel

Hij zegt hier heel eenvoudig (in mijn eigen woorden): deze dingen horen we nu te weten/weten we nu wel, laten we doorgaan, want er is meer! We moeten onze geestelijke zintuigen leren gebruiken. Gods stem beter leren horen, zien, proeven, smaken, ruiken en voelen. Dat kan!
En zo kom ik uit bij waar ik mee begon. Het is niet raar als ik dingen 'zie' in mijn geest, maar juist mooi en zo bemoedigend voor mezelf in de eerste plaats, maar ook voor anderen. Omdat ik het meteen weer door mag geven en zo ook anderen enthousiast mag maken over dat 'meer' wat er is te krijgen bij God.


Ik neem je nog even mee naar wat ik gisteren 'zag'. Ik lag alweer in de tandartsstoel, omdat de controle nog moest gebeuren, daar was vorige keer geen tijd voor. (toen is er alleen een tand gerepareerd, waar een stukje af was gebroken)
Terwijl ik daar lig, zie ik opnieuw Jezus en nu heeft Hij Zijn handen zegenend uitgestrekt. Zo mooi! Zijn ogen zijn zo vriendelijk en Hij kijkt zo lief. Achter Hem zie ik engelen en het grappige is, dat er ook bij zijn die plezier maken en aan het spelen zijn. Ik weet zeker dat God houdt van plezier, Hij is niet saai, koud en kil. nee, bij Hem is blijdschap, vrolijkheid en licht.

De tandarts raakt met een tangetje al mijn tanden en kiezen aan en prikt zo nu en dan in mijn tandvlees. Op sommigen plekken prikt en kijkt hij wat langer. Nu heb ik een controle overgeslagen, veel gesnoept en niet geragd, dus.... je snapt wat ik denk diep van binnen...., maar tegelijkertijd bid ik: Heer, als er iets is, genees het anders ter plekke. Ja, ik weet heel goed, dat ik dit niet verdiend heb, maar toch bid ik het. En ik kijk naar die zegenende handen. Hoe kan ik gaatjes hebben, terwijl ik zo gezegend wordt?

En dan haalt de tandarts zijn tangetje en spiegeltje uit mijn mond en hij maakt een zijwaartse beweging, zo van: Tada! én hij spreekt de verlossende woorden: 'Prima! Ik kan geen gaatjes vinden!' Wow, wow, wow, dat is een wonder en echt heel lang geleden! Ik spring die stoel uit en zeg: 'Dat is nog eens goed nieuws!' In de auto moet ik hardop lachen en ik denk en zeg het: 'Heer, u bent leuk, U bent geweldig!'. U geeft me iets wat ik totaal niet verdien en U maakt me blij.

Meteen neem ik me ook voor om het vanaf nu beter te gaan doen. Ik ga die raggers weer gebruiken, zo heten ze geloof ik, en ik ga die grote pot dropjes, die ik gister kreeg, weggeven. ja, dat doe ik.

Echt, je kunt 'zien' met je geestelijke ogen!
Ik zie uit naar nog meer, want dat is er. En ik neem jullie graag mee op ontdekkingsreis. Deel gerust ook jouw ervaringen in een reactie en deel ook wat mijn stukjes met jou doen. Je mag eerlijk zijn.
Gods zegen weer en veel liefs van mij,
Anja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten